Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Analiza wiersza - Pokolenie Baczyński

Ostatnio komentowane
Piszczałka "zamknięta" to piszczałka zamknięta obustronnie (jej długość fali to 2L...
Doktor • 2020-01-22 13:02:15
Artykuł należy uzupełnić o wykres funkcji P(t)=u(t)*i(t), ponieważ wartości skuteczn...
elfw • 2020-01-22 11:15:25
essa
knopers • 2020-01-20 18:18:59
no właśnie
co cie to 2 • 2020-01-20 15:57:36
ELUWINA
KISIELEK • 2020-01-20 14:56:57
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wiersz o charakterze refleksyjno-opisowym ma budowę dychotomiczną. Pięć pierwszych strof jest przykładem liryki pośredniej. To opis zmian zachodzących w przyrodzie. Piękno natury i obfitość jej darów przedstawiono przy pomocy epitetów: brzuch ciężki, wielka misa, krople miodu, ogromne nieba. Plastyczność obrazu uzyskana została dzięki porównaniom: chmury palcom czy włosom podobne, kipi sytością jak misa, kwiaty to krople miodu. O niezwykłości opisu decydują metafory: ziemia dojrzała, przestrzeń wzdycha, kłosy brzuchy unoszą. Piękno przyrody zostaje jednak skontrastowane z wprowadzającymi niepokój obrazami - epitetami ciemny strop, głowa obcięta, sny ciężkie czy twarz wilcza, metaforami – chmury suną drapieżnie, nieba suną z warkotem oraz porównaniami – strasząc jak krzyk, jak korzeń skręcone ciała.

Podmiot liryczny ujawnia się dopiero w czwartej strofie. To człowiek należący do wspólnoty – tytułowego pokolenia. Wypowiada się w 1 osobie liczby mnogiej (mamy, wstajemy, szukamy, bierzemy, nasłuchujemy, staniemy), używa także zaimka nas. Mamy więc do czynienia z podmiotem zbiorowym.

Kolejne zwrotki mają charakter refleksyjny. Są opisem doświadczeń przedstawicieli pokolenia, z którym utożsamia

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =