Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Analiza porównawcza- Cyprian Kamil Norwid Nerwy i Józef Czechowicz Pod dworcem głównym w warszawie

Ostatnio komentowane
34
534 • 2019-05-20 18:36:56
tesco
Bakłażanek • 2019-05-20 17:37:57
Guhgfhuuì
Julia • 2019-05-20 13:44:04
Bardzo dobry artykuł, pozdrawiam.
Pussydestroyer69 • 2019-05-20 08:35:34
megawonsz9 jest bogiem
megawonsz9 • 2019-05-19 19:13:14
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Wiersz Cypriana Kamila Norwida pt. „Nerwy” jest przykładem liryki bezpośredniej. Podmiot liryczny ujawnia się w formach użytych czasowników (byłem, oglądałem, uniosłem) oraz zaimków (mi). Przedstawia dwie przestrzenie – świat ludzi ubogich i świat zamożnych, do którego sam należy. Choć obcowanie z ludzką nędzą wywołuje u niego smutek, nie rezygnuje z wygodnego życia wyższych sfer. Nazywa siebie faryzeuszem. Podmiot liryczny wiersza Józefa Czechowicza pt. „pod dworcem głównym w warszawie” pozostaje natomiast ukryty – utwór należy do liryki opisowej. Tu także skontrastowane zostały dwie rzeczywistości, ale na jednej płaszczyźnie, którą stanowi przestrzeń tytułowego dworca. Wewnątrz budynku na dalszy ciąg podróży czekają ludzie syci, na zewnątrz cierpią głodujący. W obu tekstach snuta jest refleksja na temat społecznej nierówności, oba przesycone są smutkiem.

W obu utworach dostrzec można nawiązania biblijne. U Norwida pojawia się pojęcie faryzeusz oraz obraz wystającego z belki gwoździa tkwiącego tam jak w ramionach k r z y ż a. U Czechowicza zaś skojarzenie takie nasuwa wyrażenie mocne twierdze jerycha.

Wiersze Norwida i Czechowicza mają budowę stroficzną – liczą po sześć zwrotek.

Polecamy również:

  • Analiza wiersza - Pokolenie Baczyński

    Wiersz o charakterze refleksyjno-opisowym ma budowę dychotomiczną. Pięć pierwszych strof jest przykładem liryki pośredniej. To opis zmian zachodzących w przyrodzie. Piękno natury i obfitość jej darów przedstawiono przy pomocy epitetów: brzuch ciężki, wielka misa, krople miodu, ogromne nieba.... Więcej »

  • Analiza obrazu – wzór – Krzyk Munch

    „Krzyk” Edvarda Muncha powstał w 1893 r. techniką łączoną z wykorzystaniem oleju, tempery i pasteli na kartonie. Ma wymiary 91 cm × 73,5 cm. Należy do nurtu malarstwa ekspresjonistycznego. Obecnie znajduje się w zbiorach Narodowego Muzeum Sztuki, Architektury i Projektowania w Oslo. Więcej »

Komentarze (0)
5 + 3 =