Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Nuż w bżuhu i inne manifesty – opracowanie

Ostatnio komentowane
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Mądre to
Zbyszek • 2019-07-27 08:44:21
Sekta według przeciwników stosowania tego terminu jest elementem pseudonauki, nie uznawa...
uczen Jezusa • 2019-07-30 10:16:33
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Manifest poetycki stał się podstawowym środkiem przekazu futurystów, którzy pragnęli całkowicie zrewolucjonizować otaczającą ich rzeczywistość niejako we wszystkich dziedzinach. Forma ta operowała agresywnymi środkami wyrazu, tonem rozkazującym, a także strategią obyczajowego skandalu i prowokacji. Na krzykliwych afiszach i plakatach futuryści obwieszczali swoje postulaty, całkowicie lekceważąc zasady ortografii i stylu. Teksty te miały epatować nonsensem, zgrywą i kontestacją tradycji. Więcej było w nich negacji niż pozytywnego, konkretnego programu sztuki.

Można tu jednak wymienić dążenie do stworzenia kultury egalitarnej, przeznaczonej dla wszystkich, również dla prostego, niewykształconego odbiorcy czy pochwałę nowoczesności. Futurystyczne manifesty miały postać ulotną, powstałe zaś w 1921 roku czasopismo tego kierunku „Nowa Sztuka” zostało zlikwidowane zaledwie po wydaniu dwóch numerów. Jego kontynuacją był następnie periodyk „Almanach Nowej Sztuki”, ale wówczas futuryzm należał już do przeszłości.

Warszawa

W 1920 roku w Warszawie ukazało się pismo „Gga. Pierwszy polski almanach poezji futurystycznej”, w którym warszawscy futuryści, Anatol Stern i Aleksander Wat ogłosili man

Polecamy również:

  • But w butonierce – interpretacja i analiza

    „But w butonierce” to wiersz Brunona Jasieńskiego pochodzący z tomu o tym samym tytule. Poeta występuje tutaj jako futurysta, który z upodobaniem odcina się od swoich literackich poprzedników posługując się strategią prowokacji. Jak jednak zauważa Jerzy Kwiatkowski, utwór... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 5 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');