Krytyka mieszczaństwa: filisterstwo, kołtuneria - definicja i charakterystyka

Artyści Młodej Polski bardzo wyraźnie podkreślali swoją odrębność. Godność i wartość artysty jako człowieka wyrastającego ponad tłum, kreowana była w opozycji do filistra, mieszczucha zajętego sprawami przyziemnymi, niezdolnego do prawdziwego zachwytu nad sztuką.

Termin „filister” wywodzi się z greki, a do polszczyzny trafił za pośrednictwem języka niemieckiego, gdzie Philister oznaczał Filistyna, czyli przedstawiciela ludu niesemickiego uważanego przez Żydów, a więc naród wybrany za wroga, barbarzyńcę, człowieka nieokrzesanego i niewiernego. Z czasem słowo to upowszechniło się jako negatywne określenie współczesnych barbarzyńców – ludzi nieczułych na sztukę. Podobne konotacje znaczeniowe ma słowo kołtun, pierwotnie oznaczające sklejony pęk włosów. Kołtuny nosili chłopi, powstawały głównie z powodu braku higieny skóry głowy i włosów oraz nieustannego noszenia czapki. Ludowy przesąd zakazywał obcinania kołtuna z obawy przed chorobą psychiczną czy ślepotą. Kołtun urósł do rangi symbolu ciemnoty i zacofania. W tym znaczeniu upowszechnił się w modernizmie jako określenie zacofania kulturalnego i ograniczenia intelektualnego mas społecznych.

Ostrej i wnikliwej oceny mieszczańskiej moralności

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 3 =
Ostatnio komentowane
s
a • 2020-11-25 21:43:45
wd
dda • 2020-11-25 15:03:35
uhhuhuhuuhhu
kooaoa • 2020-11-25 12:03:59
dzięki :3
melinda • 2020-11-25 10:27:56
Jest błąd, powinno być 3s 3p 4s 3d jest 3s 4s 3d
Oldboy • 2020-11-24 21:27:13