Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Teatr i dramat modernistyczny - cechy, twórcy, założenia - strona 2

rolę odgrywał ruch, gest, światło. Konwencja naturalistyczna wymagała drobiazgowej scenografii, wiernie odtwarzającej okoliczności zdarzeń, podczas gdy symbolizm przeciwnie – gustował w kubistycznych stylizacjach, geometrycznych bryłach, ledwie sugerujących miejsce akcji.

Ekspresjonizm dążył do wywarcia wpływu na odbiorcę. W tym celu posługiwano się bezpośrednimi zwrotami do widza, natomiast dramat naturalistyczny wprowadził tzw. czwartą ścianę, odgradzając aktorów od publiczności niewidzialną barierą. Naturaliści dążyli do obiektywizmu, ekspresjoniści – przeciwnie.

W teatrze końca wieku obserwuje się odejście od literackości i dominującej roli gwiazd aktorskich. Większego znaczenia nabiera wizja reżysera oraz działania inscenizatora, scenografa, choreografa. Tekst staje się zaledwie jednym ze składników inscenizacji, obok tańca, gry aktorskiej, muzyki, scenografii, gry świateł.

Twórcy dramatu modernistycznego

M. Maeterlinck, A. Strindberg, H. Ibsen, G. Hauptmann, A. Czechow

W Polsce: S. Wyspiański, T. Micińskiego, Witkacy, J. A. Kisielewski, G. Zapolska, W. Perzyński, T. Rittner, S. Przybyszewski, T. Miciński, T. Kantor

Twórcy i teoretycy teatru modernistycznego

E.G. Craig, A. Appia

W Polsce: Witkacy, K. Stanisławski, S. Przybyszewski, S. Wyspiański, J. Kotarbiński, T. Pawlikowski, L. Solski, T. Kantor

Zobacz również

  • Dramat naturalistyczny - cechy, przykłady, twórcy

    Dramat naturalistyczny wyłonił się w 2. połowie XIX wieku w sztuce europejskiej. Nastąpiło wówczas odejście od fantastycznej konwencji dramatu romantycznego w stronę realizmu. Wyrastał on z zainteresowania teorią Darwina, poglądami Comte'a, pismami Spencera. Ukazywał człowieka jako istotę determinowaną biologicznie i społeczn...

    Więcej
  • Dramat symboliczny - cechy, definicja, twórcy

    Dramat symboliczny to odmiana dramatu, którego główną cechą jest odejście od dosłowności i posługiwanie się symbolem. Właściwe treści i sensy nie zostają więc przedstawione wprost, odbiorca musi się ich doszukać pod warstwą wydarzeń ukazywanych bezpośrednio w toku akcji.

    Więcej
  • Dramat ekspresjonistyczny - cechy, twórcy, przykłady

    Dramat ekspresjonistyczny powstał w wyniku przenikania tendencji ekspresjonistycznych do sztuk teatralnych. Zgodnie z tą konwencją nastąpiło zerwanie z obiektywnym odtwarzaniem rzeczywistości na rzecz subiektywizmu, przesady i wyolbrzymienia.

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (1)
Wynik działania 5 + 4 =
noname
2015-03-12 18:56:45
Jeśli można coś wtrącić, to chciałabym zauważyć, że dramat modernistyczny nie zrywa z tradycją romantyczną, a wręcz z niego czerpie. To romantycy wprowadzili elementy baśniowe i ludowe do dramatu. Co więcej, inspirowali się Szekspirem, który decyduje się na sceny zbiorowe i dwupłaszczyznowość akcji.
Ostatnio komentowane
Dzięki pomogło bardzo :)
Luna Smift • 2020-06-02 15:17:28
super jest ten tekst
xxxwojtixxx • 2020-06-01 16:35:33
Dziękuję za pomoc w materiale, kurde dzięki goście.
Black • 2020-05-31 18:08:37
słabe
nikt • 2020-05-30 19:12:15
dzięki
x • 2020-05-30 14:53:22