Piosenka pasterska - interpretacja i analiza wiersza

Piosenka pasterska - analiza

„Piosenka pasterska” Czesława Miłosza pochodzi z opublikowanego w 1945 r. tomu „Ocalenie”. Wiersz ten składa się z czterech regularnych strof liczących po cztery wersy. Większość z nich napisana została jedenastozgłoskowcem (tylko dwie linijki – druga w drugiej strofie oraz pierwsza w ostatniej liczą po dziesięć sylab). Występujące w dziele rymy są przeplatane. Większość z nich to rymy żeńskie, lecz pojawia się także ciekawy rym składany: kłoni : do niej (jest on także niepełny).

Warstwa stylistyczna wiersza Miłosza jest rozbudowana. Można odnaleźć tutaj: epitety (góry zielone), rozbudowane porównanie („mienią się ogrody/ Jak wielkie, ciche i łagodne morza”) i powtórzenia (wielokrotne używane słowo „ogrody”) Język utworu cechuje się dużą plastycznością. Przywoływane w nim zjawiska prezentowane są w sposób niezwykle sugestywny, dając wrażenie autentycznego obcowania z nimi.

Piosenka pasterska - interpretacja

Leitmotivem „Piosenki pasterskiej” są ogrody. Przestrzeń ta jawi się jako miejsce szczególnie urodziwe, odznaczające się niesamowitym spokojem i pięknem. Miłosz nawiązuje w ten sposób do znanego ze starożytności toposu Arkadii. To mityczne miejsce zamieszkiwane przez pasterzy (stąd tytuł wiersza), miało znajdować się na Półwyspie Peloponeskim i uważane było za krainę doskonałego szczęścia, obfitości i spokoju.

W polskiej poezji wojennej motywy arkadyjskie pojawiały się wielokrotnie. Szczególną funkcję pełniły w twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – przedstawiciela pokolenia „apokalipsy spełnionej”. W swoich wierszach kontrastował on wspaniałe wizje arkadyjskie z obrazami wojennymi. Bezpieczna, sielankowa przestrzeń i jej krajobraz stanowiły dla poetyckiej wyobraźni doskonałe miejsce do ucieczki przed okrutną rzeczywistością.

W podobnym kontekście funkcjonują ogrody opisywane przez Czesława Miłosza. Stają się one azylem, miejscem bezpiecznym – wyśnionym. Ich piękno stanowi inspirację dla twórcy, a zieleń bujnych traw daje wytchnienie i ukojenie ludziom oglądającym wojnę. Podmiot liryczny wyraźnie zaznacza jednak fikcyjność tej przestrzeni, mówiąc: „Takich ogrodów nie znajdziesz na świecie”. Mogą one istnieć jedynie w wyobraźni i być przywoływane przez poetów. Dlatego kończąca wiersza refleksja jest gorzka i bolesna.

Być może odpowiedzialność za taki stan rzeczy spoczywa na okrucieństwach wojny, może człowiek już dawno wyrugował opiewane przez podmiot liryczny ogrody albo też – nie istniały one nigdy. Jednak właśnie dlatego poezja ma tak istotną rolę do spełnienia, posiadając moc kreowania przestrzeni wyobraźni.

Polecamy również:

  • Campo di Fiori - interpretacja i analiza wiersza

    Tekst pochodzi z tomu Miłosza pt.: „Ocalony” (1945). Autor opisuje w tekście sytuację, której był naocznym świadkiem. Podczas powstania w getcie warszawskim (1943) w pobliżu getta ustawiono karuzelę, na której bawiły się dzieci i dorośli. Więcej »

  • Walc - interpretacja i analiza wiersza

    Czesław Miłosz napisał Walc w czasie II wojny światowej, w 1942 roku. Bezpośrednia styczność z okrucieństwem wojny nie pozwoliła mu na zrezygnowanie z katastroficznej poetyki, w której tworzył w dwudziestoleciu międzywojennym. Wiersz powstał pod wpływem wojennych doświadczeń autora. Więcej »

  • Piosenka o końcu świata - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz Miłosza składa się z trzech strof liczących kolejno: sześć, siedem i osiem wersów oraz jednej składającej się z czterech. Forma ta nawiązuje do sonetu, co zdaje się potwierdzać ostatnia zwrotka „Piosenki o końcu świata”, zawierająca puentę i refleksję. Więcej »

  • Świat. Poema naiwne - interpretacja i analiza

    „Świat - poema naiwne” Czesława Miłosza to cykl dwudziestu wierszy napisanych w 1943 r. w Warszawie. Każda z pomniejszych części może stanowić odrębną całość, lecz wszystkie razem składają się na dzieło większe, które stworzone zostało przez autora na przekór wojnie. Więcej »

  • Czesław Miłosz, Traktat poetycki – analiza i interpretacja

    Traktat poetycki Czesława Miłosza ukazał się w Paryżu nakładem Instytutu Literackiego w 1957 roku. Utwór łączy  sobie elementy gawędy, eseju i rozprawy filozoficznej. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 2 =
Ostatnio komentowane
super
• 2024-12-21 22:05:33
ok
• 2024-12-15 19:31:35
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie jest ...
• 2024-11-28 16:29:46
ciekawe, oczekiwałem tylko kraj-stolica. miłe zaskoczenie ;)
• 2024-11-20 18:11:07