Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Władysław Broniewski Ballady i romanse - interpretacja i analiza wiersza - strona 2

Ostatnio komentowane
tak
taj • 2020-01-19 20:40:35
Pomocne informacje.
Julita • 2020-01-18 10:37:03
iknhnni
polklll • 2020-01-17 13:54:01
NIe sądzĘ
UGA BUGA • 2020-01-16 18:08:43
xd
utylizacja • 2020-01-15 22:59:33
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

fabuła) oraz dramatyczne (dialogi). Trzeba jednak odnotować, że obecna jest tutaj charakterystyczna dla tego gatunku nastrojowość, choć zmodyfikowana ze względu na tragiczne wydarzenia z lat 1939-1945.

Dzieło Broniewskiego składa się z siedmiu czterowersowych strof. Pierwsza z nich liczy pięć wersów, każda kolejna po cztery. Układ rymów jest niejednorodny. Obok siebie występują rymy parzyste i przeplatane, jednak regularność tę zaburza część rozpoczynająca utwór i pojawiający się w niej cytat z „Romantyczności”. Jej schemat rozpisać można następująco: abacb. Warto zwrócić uwagę na rym wewnętrzny w drugim wersie ostatniej strofy (anieleli : po kolei). Liczba sylab w poszczególnych wersach nie jest równa.

W „Balladach i romansach” pojawia się wiele środków stylistycznych. Wpływają one na nastrój utworu, pomagają w tworzeniu sugestywnego obrazu ogołocenia, zagubienia, strachu. Wśród nich wyróżnić można m.in.:  epitety (np. „żywego ducha”; „naga, ruda Ryfka”; „grubi Niemcy”, „bolejący Pan Jezus”), metafory („anieleli po kolei”, „ozwało się Alleluja w Galilei”), anafory („przejeżdżał”, „za”), powtórzenia („dużo, dużo luda”), wyliczenia („za koronę cierniową, za te włosy rude”). W drugiej

Polecamy również:

Komentarze (4)
5 + 2 =
Komentarze
wolszczak • 2016-02-03 09:04:23
Lepiej byście się fizyki uczyli
belrewicz • 2016-02-03 09:02:30
Brakuje tu czegoś
marek • 2016-02-03 08:59:54
Daje okejke
martynka • 2016-02-03 08:59:15
Bardzo dobra praca popieram