Rzeźba romantyzmu - cechy, przedstawiciele, przykłady

Antoine-Louis Barye, Walka Tezeusza z Minotaurem
Antoine-Louis Barye, Walka Tezeusza z Minotaurem

Charakterystyka ogólna

Charakteryzując rzeźbę okresu romantyzmu, należy pamiętać, że rzadko kiedy stanowiła ona całość samą w sobie, natomiast najczęściej występowała w określonym kontekście: w ogrodzie, parku, na placu lub zdobiła część budowli architektonicznej.

Z tego względu rzeźba nie odegrała w tej epoce, jak również zresztą w klasycyzmie, szczególnie wybitnej roli, którą można by porównać np. z malarstwem.

Jeżeli chodzi o ogólne wyróżniki tej sztuki, można powiedzieć, że rządziły nią prawidła analogiczne do wszystkich innych dziedzin ówczesnej sztuki. Ważne zatem były w rzeźbie cechy takie, jak dynamizm formy, operowanie alegorią i symbolem, odwoływanie się do tematyki wolnościowej i rewolucyjnej. Przełamanie statyczności osiągano najczęściej przez kompozycję odbiegającą od kontrastów pionów i poziomów, stosowanie skosów i ostrych krawędzi.

 

Przedstawiciele i dzieła

Cechy romantyczne można odnaleźć w twórczości słynnego rzeźbiarza okresu klasycyzmu Duńczyka Bertela Thorvaldsena. Jego ważnymi dziełami utrzymanymi w stylistyce romantycznej są „Amor i Psyche”, grobowiec Marii Krystyny czy znajdujący się na Wawelu nagrobek Włodzimierza Potockiego. W tym ostatnim przykładzie rzeźby motywy klasyczne (postać młodzieńca) łączą się z elementami romantycznymi, czyli szczegółami gotyckimi.

Francois Rude, Marsylianka, relief z Łuku Triumfalnego
Francois Rude, Marsylianka, relief z Łuku Triumfalnego


Najważniejsi rzeźbiarze nurtu romantycznego to natomiast Francuzi Francois Rude i Antoine Louis Barye. Pierwszy z wymienionych twórców był autorem słynnej „Marsylianki”, płaskorzeźby na Łuku Triumfalnym w Paryżu. Dzieło ma charakter rzeźby zbiorowej i batalistycznej. Przedstawia grupę żołnierzy w strojach stylizowanych na czasy antyczne, ruszających do boju pod wodzą skrzydlatej Marsylianki. Całość ma kompozycję dynamiczną, na twarzach postaci rysują się gwałtowne emocje: odwaga i wojownicza agresja.

Stefano Ricci, Nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego
Francois Rude, Marsylianka, relief z Łuku Triumfaln


Z kolei dzieło innego ważnego twórcy Stefano Ricci, czyli nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego (z kaplicy Skotnickich na Wawelu) jest utrzymany w zupełnie odmiennej tonacji. Przedstawia postać płaczki załamanej śmiercią najbliższej osoby. Jej postawa (smutno pochylona głowa, pozycja półleżąca) stanowi wymowną oznakę rozpaczy i rezygnacji. Rzeźba została dodatkowo wyposażona w rekwizyty alegoryczne (np. lira o pękniętej strunie) dopełniające nastrój zadumy. Kompozycja całości nie przypomina dobrze zaplanowanego, zwartego układu charakterystycznego dla estetyki klasycznej, ale jej wyróżnikiem jest swoista niedbałość formalna i chaotyczność.

Antoine Louis Barye rzeźbił głównie zwierzęta w ruchu, np. „Tygrys walczący z krokodylem”, „Lew walczący z wężem”.

Polecamy również:

  • Architektura romantyzmu - cechy, przedstawiciele, przykłady

    Architektura romantyzmu wyrosła z fascynacji gotykiem i naturą. Co ważne, romantyzm nie jest osobnym stylem w sztuce, ale pojawia się w różnych epokach niosąc ze sobą zainteresowanie tym, co dysharmonijne, nietypowe i oddziaływające na wyobraźnię. Jeżeli chodzi zaś o architekturę romantyzmu jako konkretnej... Więcej »

  • Malarstwo romantyczne - cechy, przedstawiciele, przykłady

    Malarstwo romantyczne zostało zapoczątkowane w Anglii i w Niemczech, jednak ważne dzieła tego okresu powstały również we Francji i w Hiszpanii. Najistotniejszą cechą tej twórczości jest zainteresowanie metafizyką. Wszystko, co staje się przedmiotem malarstwa romantycznego, ma podłoże duchowe: natura,... Więcej »

  • Muzyka romantyzmu - cechy i przedstawiciele

    Muzyka romantyczna narodziła się w Niemczech, na początku XIX wieku. W pełni wyrażała główne tendencje artystyczne i ideowe swoich czasów. Była to zatem twórczość apelująca do emocji odbiorcy, tworzona w podniosłym, patetycznym tonie. Muzyce romantycznej przyświecały idee rewolucji i buntu.... Więcej »

  • Eugene Delacroix - biografia i dzieła

    Eugene Delacroix urodził się w 1798 r., jego ojciec piastował ważny, państwowy urząd. Malarz zdobył gruntowne wykształcenie, studiował w paryskiej Szkole Sztuk Pięknych. Fascynowała go twórczość Rubensa i Tycjana, ale również Michała Anioła. W 1825 r. Delacroix spędził kilka miesięcy w Anglii, gdzie... Więcej »

  • Caspar David Friedrich - biografia i dzieła

    Caspar David Friedrich urodził się w 1774 r., w Greiswaldzie, na Pomorzu. Jego ojciec był z zawodu mydlarzem. Rodzina Friedricha miała głębokie tradycje protestanckie, co wpłynęło na uduchowione widzenie rzeczywistości przez malarza. Pierwszym nauczycielem artysty w dziedzinie rysunku był Johan Gottfried Quistorp. Więcej »

Komentarze (2)
Wynik działania 4 + 4 =
tom12
2022-10-15 07:32:15
ok
patryk
2016-01-06 12:21:15
Dobry artykuł polecam
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42
Mógłby być jeszcze do tego cały utwór napisany.
• 2024-06-03 19:41:43