Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Barok - charakterystyka epoki - strona 10

innymi Giovanni Lorenzo Bernini, ceniony również jako rzeźbiarz. W Polsce pracowali Francesco Solari oraz Tylman Gameren (z pochodzenia był Holendrem, ale swoje wykształcenia zdobył we Włoszech).


Malarstwo i rzeźba

Najważniejszymi w sztukach plastycznych były ekspresja i dynamizm. Obrazy bardzo często przedstawiały monumentalne sceny, ze sporą liczbą postaci, rozdzielanych dość dużymi jasnymi plamami. Światło służyło do zwrócenia uwagi widza na szczególne elementy kompozycji. Poza tym wykorzystywano intensywne kolory, które miały za zadnie podkreślanie dramatyzmu scen. Lubowano się w tematach umożliwiających zaprezentowanie ruchu oraz sugestywnego gestu. Pojawiały się więc wątki mitologiczne, rzezie, sceny męczeństwa. Zainteresowano się również motywem przemijania oraz marności (vanitas), dlatego na wielu barokowych obrazach można dostrzec czaszki lub rozkładające się, zepsute owoce.

Gian Lorenzo Bernini, Błogosławiona Ludovicia Albertoni
Gian Lorenzo Bernini, Błogosławiona Ludovicia Albertoni 


Malarstwo barokowe miało trzy główne ośrodki: Włochy, Hiszpanie oraz Niderlandy. Barok narodził się we Włoszech i najwybitniejsi artyści włoscy tworzyli w początkowej fazie epoki: genialny Caravaggio, Paolo Veronese, Tintoretto. Najbardziej znanymi malarzami hiszpańskimi byli Jose de Ribera oraz Diego

Zobacz również

Losowe zadania

Komentarze (1)
Wynik działania 1 + 4 =
TypowyUczeń
2015-03-16 15:57:00
Tekst mało przydatny- waha się pomiędzy publicystyką, a rzeczywistym streszczeniem informacji o epoce. Masa zbędnej waty słownej, kiepskie rozplanowanie tekstu bardzo utrudniają przyswajanie informacji. Tekst napisany dla kolegów po fachu, a nie dla uczniów pragnących odświeżyć wiedzę o baroku. Np. poniższe zdanie: "Przełom XVI i XVII wieku okazał się dla Europy czasem niezwykle burzliwym pod względem politycznym i społecznym." Nie wnosi ono absolutnie niczego, jest bezsensownym wstępem do dalszej części tekstu, gdyby nie puste zdania takie jak to można by zmieścić tę ilość informacji na 5 stronach zamiast 11. Na samym początku tekstu mowa miała być o światopoglądzie w czasach baroku, a na wstępie autor wspomina o renesansie i odkryciach geograficznych- problem, że nie do końca da się zrozumieć, w którym momencie autor powraca do baroku? Większość odkryć geograficznych miała miejsce w renesansie, tak więc nasuwa się pytanie: "na co mi cały ten paragraf?" Tekst do powtórki bardzo słaby, uczniowie obecnie pragną czegoś więcej niż to. Coś co pozwoli szybko i praktycznie opanować konkretny zakres wiedzy. To jest XXI w., wyjdźmy poza XIX wieczny system szkolnictwa i zacznijmy coś robić porządnie. Pozdrawiam użytkowników i administrację, ~Tegoroczny maturzysta
Ostatnio komentowane
xd
hehe • 2020-04-09 15:37:06
sfd
fsd • 2020-04-09 15:32:19
Istnieje więcej funkcji tkanek stałych? Jeśli tak to prosiłabym o podanie. :D
Naomi • 2020-04-09 08:00:03
Wartościowy i pouczający o fizyce i pokazuje siłe dośrodkową bardzo dobrze i przejrzy...
D.N.A • 2020-04-08 19:39:31
Bardzo mi pomogło,
Elo • 2020-04-08 14:38:50