Mikołaj Sęp Szarzyński urodził się prawdopodobnie około 1550 lub 1551 roku – z racji szczątkowej dokumentacji na temat jego wczesnej młodości daty tej nie udało się sprecyzować. Wiadomo, że pochodził z rodu szlacheckiego pieczętującego się herbem Junosza, a wywodzącego się z Mazowsza, skąd prawdopodobnie dziad poety wyemigrował na Ruś z racji bardzo trudnych warunków bytowania, jakie panowały ówcześnie w tamtym województwie. Mikołaj przyszedł na świat w leżącym dziś na terytorium Ukrainy majątku zwanym Zimną Wodą, dopiero jako dorosły człowiek dodając do nazwiska Sęp przydomek odwołujący się do majątku rodowego w centralnej Rzeczypospolitej – Szarzyna.
Przyszły poeta prawdopodobnie kształcił się początkowo we Lwowie, ale pierwsza udokumentowana wzmianka na temat jego biografii dotyczy pobytów na luterańskich uniwersytetach w Wittenberdze i Lipsku, gdzie przebywał w 1565 roku. Spędził tu nie więcej niż dwa i pół roku, okres ten wystarczył mu jednak na gruntowne zapoznanie się z literaturą klasyczną i oswojenie z tendencjami rozwijającymi się współcześnie w sztuce. W 1561 roku Mikołaj miał też towarzyszyć w podróży do Włoch Stanisławowi Starzechowskiemu – synowi bardzo wpływowego na Rusi magnata, który wielokrotnie pełnił funkcję protektora Sępów i wybraniał ich od sądowych konsekwencji rozmaitych machinacji, jakimi ojciec poety – Joachim – próbował ratować przed bankructwem rodzinny majątek. Owa podróż miała zaowocować kluczowym dla późniejszej twórczości Szarzyńskiego wydarzeniem – fascynacją religią katolicką, której atmosferą przesycone były całe Włochy, i przekonwertowaniem się z panującego na Rusi luteranizmu.
Po powrocie do kraju jesienią 1567 roku Mikołaj został wmanipulowany przez ojca w sprawy dotyczące majątku, z drugiej zaś strony musiał stać się częstym gościem na dworach lokalnych magnatów – wspomnianych już Starzechowskich, Tarłów i Kostków – których atmosfera sprzyjała myśli i twórczości kulturalnej w duchu najświeższych trendów epoki. Szczególnie Kostkowie, jako rodzina inspirująca ruch odbudowy katolicyzmu we wschodniej Małopolsce, odegrali niebagatelną rolę w kształtowaniu się światopoglądu młodego myśliciela. Prawdopodobnie pragnąc mieć ich gościnny dwór w zasięgu jak najkrótszej podróży w 1580 roku Szarzyński przeprowadził się do województwa przemyskiego, gdzie wydzierżawił wieś Wolicę, nie zdążył jednak w pełni zadomowić się w nowym miejscu, umierając w tajemniczych okolicznościach na początku 1581 roku. Po śmierci pierworodnego syna Joachim Sęp przekazał majątek w ręce Jakuba, którego staraniem w 1601 roku wydano jedyny pozostawiony przez brata tomik: „Rytmy albo Wiersze polskie”.
Zawarte tu utwory stały się świadectwem świeżej, bardzo emocjonalnej wiary poety we wszechmocnego Boga, jednocześnie jednak nad ich tonem zaważyło barokowe rozdarcie jednostki pomiędzy sprawy doczesne i duchowość, egzystencjalna niepewność i pytania o sens funkcjonowania człowieka we wszechświecie. W dramatyzmie swoich rozważań Sęp Szarzyński zbliżał się do stylistyki angielskich poetów metafizycznych, bardzo chętnie korzystając z wprowadzonego przez nich do literatury na szeroką skalę konceptyzmu i zaczerpniętego z filozofii Pascala motywu „zawieszenia” ludzkiej duszy pomiędzy dwoma widzianymi dychotomicznie światami. W „Rytmach” obficie eksploatowanym motywem był również niezwykle popularny w epoce baroku obraz Tańca Śmierci, który poeta wprowadzał do wierszy poprzez częste zaznaczanie ruchu i wymieniane jak w kalejdoskopie tematy.
Cechą dystynktywną Szarzyńskiego wśród poetów polskiego baroku jest ogromny kunszt poetycki realizujący się we wszelkich możliwych aspektach – od przemyślanej i nasyconej semantycznie wersyfikacji, poprzez zaskakujące koncepty (zarówno na poziomie budowy, jak i treści wiersza), aż po plastyczność używanego tu języka – zadziwiającą tym bardziej, jeśli przypomnimy sobie, że wiek XVI był pierwszym stuleciem, gdy polszczyzna w ogóle uznana została za tworzywo literackie. Innym, być może nie tak już ważkim, ale bardzo ciekawym elementem tej twórczości, jest też obsesja Szarzyńskiego na punkcie światła – chyba żaden inny poeta nie wykorzystywał tego motywu tak regularnie, jak ma to miejsce w „Rytmach”; to najjaśniejsze – słoneczne lub gwiezdne – odnosi się oczywiście do Boga, który wielokrotnie jest proszony przez podmiot liryczny o ogrzanie, oświecenie i uświęcenie go ową niedoścignioną światłością. Na zasadzie kontrastu człowiek i jego życie doczesne ze wszystkimi swymi przejawami ukazane są jako cień, budując w ten sposób oparty na antynomii, nadrzędny koncept całego tomu, a być może i całej wizji wszechświata w kształcie, w jakim poeta obrazował ją w swojej wyobraźni.
Mikołaj Sęp Szarzyński - biografia i twórczość
Polecamy również:
-
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet I - interpretacja i analiza
Mikołaj Sęp Szarzyński nadał pierwszemu utworowi z cyklu „Sonetów” podtytuł – „O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego” – który sugeruje wpisanie go w estetykę niezwykle popularnych w okresie baroku emblematów poprzez pełnienie niejako... Więcej »
-
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV - interpretacja i analiza
Podtytuł „Sonetu IV” – „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem” – zapowiada wprowadzenie postaci „rycerza Chrystusowego”, którym podmiot liryczny pragnie stać się w obliczu zagrożeń niesionych przez świat doczesny. Wróg... Więcej »
-
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet V - interpretacja i analiza
W „Sonecie V” Mikołaj Sęp Szarzyński przełamał dyscyplinę formalną poprzednich utworów cyklu, zastępując sonet francuski jego włoską formą opartą na dwóch tetrastychach i dwóch tercynach; zapowiada to rozbudowanie warstwy refleksyjnej kosztem opisu, który ma w tym utworze z... Więcej »
-
Mikołaj Sęp Szarzyński Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza wiersza
W wierszu „Epitafium Rzymowi” Mikołaj Sęp Szarzyński nawiązuje do starożytnej formy poezji okolicznościowej, która służyć miała uczczeniu zmarłej osoby. Zaskakującym jest więc zaznaczony już tutaj koncept oparty na skierowaniu podobnego utworu do miasta, poeta zachował jednak najważniejsze... Więcej »
-
Wizja Boga, świata i człowieka w poezji Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Mikołaj Sęp Szarzyński pozostawił po sobie zaledwie jeden tomik poetycki – „Rytmy albo Wiersze polskie” – który w sensie opowiadania o świecie w dużej mierze odwoływał się do barokowej emblematyki – zawarte tu obrazy poetyckie nie mają charakteru opisowego, ale stanowią raczej... Więcej »