Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Opis Śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - strona 2

z miedzi]”).

To niewątpliwie widok napawający jednocześnie przerażeniem i obrzydzeniem. Autor wiersza jeszcze bardziej rozbudowuje opis Śmierci – odpada jej kawałek nosa („Upadł ci jej koniec nosa”); jest ona więc ciałem w stanie rozkładu. Nieprzyjemne wrażenie potęguje sącząca się z jej oczu krwawa rosa („Z oczu płynie krwawa rosa”). Na czaszce makabrycznej istoty widnieje chusta.

Nie tylko powierzchowność Śmierci jest przerażająca. Całe jej ciało porusza się w ten sposób, by jak najbardziej eksponować odkryte kości („Wypięła żebra i kości”). Atmosferę grozy potęguje również porównanie jej do ludożercy („Jak samojedź krzywousta”). Najwięcej uwagi jednak poświęca autor opisowi przerażającej twarzy Śmierci. Zostaje w nim doprecyzowany np. jej brak warg („Nie było warg u jej gęby”). Oblicze Śmierci nie jest statyczne. Przewraca ona oczami („Miece oczy zawracając”) oraz zgrzyta zębami („poziewając skżyta zęby”).

Przedstawienie Śmierci nie mogłoby być kompletne, gdyby nie dzierżyła w ręce swojego nieodłącznego atrybutu – kosy. Wielokrotnie zapewnia ona Mistrza Polikarpa, że narzędzie to jest wystarczająco ostre, by powalić każdego.

Podsumowanie

Wizerunek Śmierci w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” nie odbiega od średniowiecznych wyobrażeń na jej temat. Trzeba pamiętać, że zanim w wyobraźni ludzi śmierć zaczęła funkcjonować pod postacią szkieletu z kosą, jej personifikację stanowiły rozkładające się zwłoki. Trudno podejrzewać, by w średniowieczu widok taki budził grozę, skoro był dość powszechny, toteż atrybutem śmierci stała się kosa – przerażające narzędzie ścinające ludzkie życie niczym trawę.

Zobacz również

  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - plan wydarzeń

    1. Wstęp A. Inwokacja skierowana do Boga (wersy 1-6), B. Zwrot do odbiorców dzieła połączony z przybliżeniem tematyki (wersy 7-18) 2. Część narracyjno-opisowa prezentująca bohaterów dialogu A. Krótkie przedstawienie Mistrza Polikarpa (19-24) B. Opis Śmierci (25-48) 3. Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Więcej
  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - interpretacja i analiza

    „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” jest polską wersją łacińskiego dzieła „Dialogus magistri Policarpi cum Morte”. Powstała ona w drugiej połowie XV w. (ok. 1463 r.) i została utrwalona w rękopisie Biblioteki Seminaryjnej w Płocku. Anonimowy autor wykazał się wielkimi zdolnościami, tworząc bardzo rozbudow...

    Więcej
  • Motyw danse macabre - Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Pojawienie się motywu danse macabre (taniec śmierci) w kulturze europejskiej datowane jest na XIV bądź XV stulecie. Najstarszym zachowanym do dzisiejszych czasów jego przedstawieniem są malowidła znajdujące się w krużgankach kościoła Saint Innocents w Paryżu (datowane na 20 lata XV wieku). Taniec śmierci powstał przede wszystki...

    Więcej
  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - tekst

    Polikarpus, tak wezwany, Mędrzec wieliki, mistrz wybrany, Prosił Boga o to prawie, By uźrzał śmierć w jej postawie.

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (1)
Wynik działania 1 + 5 =
Rudy
2019-02-13 16:11:13
a ha
Ostatnio komentowane
Nawet 2 !!!!
Amelia Soska • 2020-06-04 11:00:05
Łatwe?
Limo • 2020-06-04 09:34:59
/Fajne\
Zuza • 2020-06-04 05:32:20
Nie polecam 0/10
Ktoś • 2020-06-03 12:15:55
Dzięki pomogło bardzo :)
Luna Smift • 2020-06-02 15:17:28