Krytyka ludzkich przywar stanowiła ważny element dydaktyczny w twórczości Krasickiego. Najdobitniej prezentuje się ona w bajkach autora. Piętnując takie słabości jak: pycha, chciwość, dewocja, naiwność czy rozrzutność, propagował Krasicki cnoty umiaru i rozsądku.
Poeta często ukazywał skutki nadmiernej próżności i ulegania pochlebcom („Szczur i kot”, „Kruk i lis”), głosząc pochwałę skromności („Lew i zwierzęta”). Charakterystyczne dla bajek Krasickiego jest to, że na ogół ofiara sama jest sobie winna. Bowiem pycha, naiwność i próżność idą zwykle w parze z głupotą. W bajce „Jagnię i wilcy” przedmiotem krytyki jest nie tyle bezprawie i okrucieństwo wilków, co brak rozsądku jagnięcia, które samo udało się do ciemnego lasu. Podobnie w utworze „Kruk i lis” wina leży po stronie próżnego ptaka, który jest tak łasy na pochwały, że zapomina o serze trzymanym w dziobie.
Krasicki często posługiwał się bohaterami zwierzęcymi, by zobrazować ludzkie słabości. Nie brakuje też jednak bajek, w których bohaterami są ludzie reprezentujący określoną cechę, np.: „Dewotka”, „Pijak”, „Bogacz i żebrak” czy „Filozof” (zadufanie w siłę własnego rozumu). Zgodnie z mottem zawartym w „Monachomachii”: „I śmiech niekiedy może być nauką,/ Kiedy się przywar nie osób natrząsa” – Krasicki kpi z ludzkich słabości, ale nigdy z konkretnych osób.
Podobnie postępował jako autor satyr, w których również zawarł ostrą krytykę ludzkich zachowań. Kilkakrotnie poruszał temat pijaństwa, które piętnował jako jedną z największych polskich przywar („Pijaństwo”). Satyry wymierzone są głównie w polską szlachtę, której poeta zarzucał: rozrzutność („Marnotrawstwo”), okrucieństwo wobec służby („Pan niewart sługi”), uleganie zachodnim modom („Żona modna”), przesadny konserwatyzm i szlachecką butę („Do króla”), nałogi („Gracz”), pieniactwo, prywatę, upadek obyczajów, hipokryzję, przekupstwo („Świat zepsuty”, „Palinodia”).
Piętnowanie ludzkich wad miało na celu edukację polskiego społeczeństwa. Twórczość Krasickiego podporządkowana była celom dydaktycznym. Poeta starał się poprzez atrakcyjną formę przekazać odbiorcom ważne przesłanie moralne i przyczynić się do polepszenia obyczajów w kraju oraz zmiany umysłowości Polaków.