Fantastyka - definicja, cechy, znaczenie w romantyzmie

Geneza

Fantastyka została po raz pierwszy krytycznie omówiona przez Kazimierza Brodzińskiego w rozprawie „O klasyczności i romantyczności”. Uznał on tę artystyczną tendencję za istotną dla estetyki romantyzmu. Natomiast pierwszym poetą, który zastosował elementy fantastyczne w swojej twórczości był Adam Mickiewicz. Jego „Ballady i romanse” z 1822 r. zapoczątkowały polski romantyzm i jednocześnie określiły rolę fantastyki w literaturze. Polega ona na pobudzeniu wyobraźni odbiorcy oraz propagowaniu określonych postaw moralnych.

Znaczenie

Fantastyka jest szczególnym ukształtowaniem świata przedstawionego, które polega na wprowadzeniu do niego zjawisk, postaci i wydarzeń powszechnie uznawanych za sprzeczne z naturalnym porządkiem rzeczywistości. Istotną cechę fantastyki stanowi jednak takie operowanie owymi elementami, że w danym utworze nie wydają się one czymś dziwnym. Jak podaje „Słownik terminów literackich”:

Fantastyka w zasadzie przypisuje swym tworom realny byt w obrębie rzeczywistości, którą konstruuje, (…), zakłada tym samym swoistą postawę czytelnika: musi on przyjąć, że to, co fantastyczne rzeczywiście istnieje, inaczej nie mógłby odbierać utworów tego typu.

Tym samym fantastykę należy odróżnić od cudowności, która nie jest przez bohaterów traktowana jako coś oczywistego, ale wzbudza konsternację.

Funkcjonowanie w romantyzmie

Jak zaznacza Anna Martuszewska, w polskim romantyzmie mamy do czynienia z kilkoma rodzajami fantastyki. Pierwsza z nich to fantastyka ludowa, która polega na inkrustowaniu utworów postaciami, wierzeniami i zjawami rodem z kultury ludowej. U romantyków pojawiają się więc rusałki, boginki, widma, duchy zmarłych kochanków czy postaci ludzkie przemienione w elementy przyrody: np. kwiaty. Taki rodzaj fantastyki ujawnia się w „Balladach i romansach” Mickiewicza. W „Romantyczności” Karusia rozmawia ze swoim zmarłym ukochanym, w „Świtezi” zaatakowane przez wrogów miasto zostaje zamienione w jezioro, a w „Świteziance” piękna dziewczyna okazuje się wodną boginką.  Fantastyka ludowa jest najistotniejszą kategorią estetyczno-znaczeniową II części „Dziadów”. Duchy zmarłych pojawiające się w dniu odprawiania pogańskiego obrzędu mają za zadanie pouczenie żyjących o właściwym postępowaniu. Ludowe motywy cudowności i fantastyki obecne są również w powieściach poetyckich  Słowackiego takich, jak „Mnich”, „Arab”, a zwłaszcza „Żmija”. Ponadto mamy z nią do czynienia w „Balladynie” (np. Goplana, Grabiec, natura wymierzająca Balladynie sprawiedliwość).

Drugą z kolei odmianą fantastyki romantycznej jest fantastyka grozy. Kategoria ta łączy się z gotycyzmem, motywem opętanego zamku i mroczną, tajemniczą atmosferą. Z tą wersją mamy do czynienia przede wszystkim w „Zamku kaniowskim” Seweryna Goszczyńskiego.

Innym rodzajem omawianego zjawiska jest natomiast fantastyka oparta na wierzeniach chrześcijańskich. Chodzi tu o wprowadzanie do utworów postaci aniołów, Matki Boskiej, ale także szatana. Z tym typem fantastyki mamy do czynienia w III części „Dziadów” Mickiewicza, w „Wielkiej Improwizacji”, gdzie przestrzeń wydarzeń traci wymiary realne i staje się obszarem chrześcijańskiego Nieba i Piekła. Ponadto można tu przytoczyć „Kordiana” (część „Przygotowanie”), gdzie szatani i czarownice powołują do życia przywódców powstania listopadowego.

Kolejną odmianą omawianego zjawiska jest fantastyka oniryczno-wizyjna, czyli motywowana stanami snu lub nagłych wizji. Przykładem jej zastosowania jest wspomniana już III część „Dziadów” (np. prorocze widzenie księdza Piotra, sen Ewy) oraz „Kordian”, gdzie głównemu bohaterowi w kulminacyjnym momencie dramatu (przed planowanym zamachem na cara)  ukazuje się Strach i Imaginacja.

Należy też wspomnieć o fantastyce alegoryczno-symbolicznej, obecnej w bajkach zwierzęcych oraz poematach, np. Słowackiego „Poema Piasta Dantyszka herbu Leliwa o piekle”, który stanowi nawiązanie do „Boskiej komedii” Dantego.

Polecamy również:

  • Gotycyzm w romantyzmie - cechy, przykłady, znaczenie

    Gotycyzm to nazwa tendencji w sztuce, architekturze i obyczajowości, która narodziła się w drugiej połowie XVIII w. Termin ten wywodzi się od angielskiego określenia gothic, czyli określenia średniowiecznego typu architektury, zwłaszcza zamków i klasztorów. Gotycyzm jako prąd artystyczny został... Więcej »

  • Orientalizm - definicja, cechy, przykłady

    Jak zaznacza Marta Piwińska, przyczyn pojawienia się orientalizmu w sztuce romantycznej należy upatrywać w co najmniej kilku źródłach. Zjawisko to jest związane z popularną na przełomie XVIII i XIX w. filozofią Jana Jakuba Rousseau, czyli postulatem powrotu do natury i zakwestionowaniem wartości cywilizacji.... Więcej »

  • Tyrteizm romantyczny - cechy, przykłady, znaczenie

    Poezja tyrtejska to liryka apelu, mająca charakter nawoływania do walki. W Polsce tyrteizm jest charakterystyczny przede wszystkim dla epoki romantyzmu, kiedy kraj utracił niepodległość, a sposobu na jej odzyskanie upatrywano w otwartej wojnie z wrogiem. Więcej »

  • Frenezja romantyczna - definicja, cechy, znaczenie

    Nurt ten pojawił się przede wszystkim w obrębie powieści francuskiej (zwanej „czarnym” romansem). Do najważniejszych wyróżników tej tendencji należy wprowadzanie do utworu mrocznych i krwawych motywów. Najczęściej fabuła tego typu powieści dotyczy zbrodni lub szaleństwa.... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 4 =
Ostatnio komentowane
bardzo się przyda na ściągi na kartkówki
• 2025-01-16 13:41:59
Latwe
• 2025-01-15 18:41:38
super
• 2024-12-21 22:05:33
ok
• 2024-12-15 19:31:35
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33