Emblemat jest gatunkiem łączącym formę plastyczną z literaturą, powstałym i cieszącym się największą popularnością w XVI i XVII wieku. Składa się on zawsze z formy graficznej (ryciny, obrazka) przedstawiającego scenę alegoryczną, która opatrzona jest dwoma elementami literackimi: inskrypcją (sentencją) pełniącą rolę motta dla prezentowanej treści oraz subskrypcją w postaci zwięzłego komentarza z interpretacją sceny lub dydaktycznym komentarzem na jej temat. Subskrypcja miała formę wierszowaną, dla której – ze względu na postulat zwięzłości – dobierano najczęściej formę epigramatu.
Idea emblematu wiązała się z kluczowym dla epoki baroku prądem w postaci konceptyzmu, ów gatunek służył bowiem pewnego rodzaju zabawie intelektualnej pomiędzy twórcą a odbiorcą – jego elementy pełniły niejako rolę rebusu, którego rozwiązanie oznaczało odnalezienie związku pomiędzy rysunkiem (tzw. „imago”) a towarzyszącym mu inskrypcji i subskrypcji. Proces odbioru wymagał więc podjęcia sporego wysiłku intelektualnego, a jego wynik miał zaskakiwać odbiorcę i wprawiać go w stan barokowego „stupore”.
Za twórcę gatunku uchodzi Andrea Alciato, który zapoczątkował również modę na albumy emblematyczne jako autor „Książki emblematów”, wydanej w Augsburgu w 1531 roku. Na gruncie literatury polskiej forma ta zyskała popularność już u twórców renesansowych, Mikołaj Rej poświęcił jej bowiem jedną z części dzieła zwanego „Źwierzyńcem” (1562), a Jan Kochanowski umieścił utwory tego typu w dwóch tomach poetyckich: we „Fraszkach” (1584) i „Foricoeniach” (1584). W okresie baroku najbardziej płodnym twórcą emblematów okazał się Zbigniew Morsztyn jako autor osobnego tomu „Emblemata”, stanowiącego prawdopodobnie tłumaczenie dzieła łacińskojęzycznego; swoje miejsce forma ta znalazła także w twórczości Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego i Stanisława Herakliusza Lubomirskiego.
Przykładem emblematu może posłużyć utwór Zbigniewa Morsztyna ze wspomnianego powyżej tomu opatrzony inskrypcją: „Serce się poliruje w piecu ognistym jako kruszec złoty”. Spojrzenie na obrazek przedstawiający serce zapowiada tematykę miłosną, zaś motto dopowiada, że tematem emblematu będzie miłość niełatwa; dopiero treść subskrypcji wyjaśnia, iż podmiot liryczny ma na myśli miłość Boga, a jego wypowiedź jest de facto modlitwą wymieniającą rozmaite nieszczęścia świata doczesnego, które zdają się fraszką dopóki tylko człowiekowi towarzyszy miłość Stwórcy.
Emblemat - definicja, cechy, przykłady
Polecamy również:
-
Sonet (włoski i francuski) - definicja, cechy, przykłady
Sonet to gatunek poetycki charakteryzujący się kunsztowną kompozycją. Wiersz składa się z czternastu wersów zgrupowanych w cztery strofy: dwa tetrastychy i dwie tercyny. Zwrotki czterowersowe mają charakter opisowy, zaś trzywersowe – refleksyjny. Pierwsza strofa przedstawia temat utworu, druga odnosi... Więcej »
-
Carmen figuratum - definicja, cechy, przykłady
Carmen figuratum jest formą liryczną o układzie graficznym naśladującym kształt przedmiotu, który ma opisywać. Gatunek ten posiadał rozmaite odmiany, stąd też wielość jego alternatywnych określeń: wiersz obrazkowy, wiersz figuralny, emblem verse, shaped poem, czy technopegnion. Poprzez zestawienie formy... Więcej »
-
Erotyk - definicja, cechy, przykłady
Erotyk jest utworem lirycznym o tematyce miłosnej – źródłosłów dla nazwy gatunku stanowi greckie wyrażenie „erôtikós” oznaczające miłość zmysłową. Podmiotem lirycznym był tu człowiek zakochany, często nieszczęśliwie, kierujący wypowiedź do obiektu swoich uczuć w formie... Więcej »
-
List jako gatunek literacki - definicja, cechy, przykłady
List jest jednym z najstarszych gatunków literackich, eksploatowanym na szeroką skalę w starożytności, zmodyfikowanym w Biblii i stale obecnym w późniejszych epokach bądź to jako samodzielna forma wypowiedzi, bądź jako element wpleciony w szerszą narrację. W sensie ogólnym stanowi on pisemną... Więcej »
-
Pamiętnik - definicja i przykłady
Pamiętnik jako gatunek literacki zyskał ogromną popularność w piśmiennictwie staropolskim XVII wieku ze względu na przemiany społeczne, które pomnożyły ilość osób piśmiennych dzięki działalności kolegiów jezuickich realizujących misję kontrreformacji – edukacja stała się wtedy dostępna... Więcej »