Nowy Testament składa się z 27 ksiąg. Dzieli się je, podobnie jak księgi Starego Testamentu, na:
historyczne: Ewangelia św. Mateusza, Ewangelia św. Marka, Ewangelia św. Łukasza, Ewangelia św. Jana, Dzieje Apostolskie;
dydaktyczne: List do Rzymian, 1. List do Koryntian, 2. List do Koryntian, List do Galatów, List do Efezjan, List do Filipian, List do Kolosan, 1. List do Tesaloniczan, 2. List do Tesaloniczan, 1. List do Tymoteusza, 2. List do Tymoteusza., List do Tytusa, List do Filemona, List do Hebrajczyków, List św. Jakuba, 1. List św. Piotra, 2. List św. Piotra, 1. List św. Jana, 2. List św. Jana, 3 List św. Jana, List św. Judy;
profetyczne: Apokalipsa św. Jana.
Co to jest Ewangelia
Słowo Ewangelia pochodzi z języka greckiego i oznacza „dobrą nowinę”. W chrześcijaństwie jest używane w kontekście orędzia bądź przepowiadania orędzia o tym, że królestwo Boże już nastało dzięki śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa:
Gdy Jan został uwięziony, Jezus przyszedł do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: «Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!» (Mk 1,14-15)
Dobra Nowina przynosi zbawienie każdemu, kto uwierzy:
Bo ja nie wstydzę się Ewangelii, jest bowiem ona mocą Bożą ku zbawieniu dla każdego wierzącego, najpierw dla Żyda, potem dla Greka. (Rz 1,16)
Św. Paweł podkreśla w Liście do Galatów, że Ewangelia nie jest wymysłem ludzkim, bowiem została objawiona przez samego Jezusa Chrystusa (Ga 1,11-12). Dopiero w II wieku po Chr. wyraz „Ewangelia” stał się tytułem dla czterech ksiąg Nowego Testamentu.
Ewangelie synoptyczne
W kontekście Ewangelii św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza używa się określenia Ewangelie synoptyczne (gr. „objęcie wzrokiem”). Wyrażenie pochodzi od znawcy Nowego Testamentu, protestanta, Jakoba Johann Griesbacha, który te trzy Ewangelie wydrukował w paralelnych kolumnach, ukazując zbieżność ich treści oraz fakt, że więcej jest między nimi podobieństw niż różnic. Wszystkie trzy cechuje także podobny sposób wypowiadania się (frazeologia).
Listy w Nowym Testamencie
Listy Nowego Testamentu dzieli się na Listy św. Pawła/Pawłowe i Listy Powszechne.
Listy św. Pawła:
Listy większe: List do Galatów, 1. i 2. List do Koryntian, List do Rzymian
Listy więzienne: List do Filipian, List do Filemona, List do Kolosan, List do Efezjan
Listy pasterskie: List do Tytusa, 1.i 2. Tymoteusza
Poza podziałem zostają 1. i 2. List do Tesaloniczan oraz List do Hebrajczyków, którego autor pozostaje nieznany, niemniej pismo zaliczane jest do Listów św. Pawła.
Listy powszechne
Listami powszechnymi nazywa się wszystkie pozostałe (czyli nieuznane za Listy Pawłowe) listy znajdujące się w Nowym Testamencie, to jest: List św. Jakuba, 1. i 2. List św. Piotra, 1. List św. Jana, 2. List św. Jana, 3. List św. Jana oraz List św. Judy.