Czwarta (druga chronologicznie) część dramatu kontynuuje problematykę drugiej części „Dziadów”. Tym razem główną rolę odgrywa jedna postać, ucieleśniająca pojęcie romantycznej, nieszczęśliwej miłości. Gustaw – romantyczny kochanek – powraca z zaświatów po to, by uświadomić żyjącym konsekwencje „zabicia” ziemskiej miłości.
Trzyczęściowy wywód bohatera to opowieść o wielkim zauroczeniu poparta teorią o pokrewieństwie dusz (przeznaczonych sobie jeszcze przed narodzeniem), studium rozpaczy zakończonej samobójstwem i wykład o skutkach naiwnego naśladowania bohaterów romansów. Łatwo dostrzec podobieństwo przesłania dramatu do przekazu zawartego w „Balladach i romansach” Mickiewicza (zwłaszcza utworu pt.: „Romantyczność”). Pustelnik nawołuje do patrzenia na świat „oczami duszy” i odczuwania go poprzez serce. W dramacie jego poglądy zostają przeciwstawione światopoglądowi księdza, sceptycznego wobec istnienia świata duchów (wątek duszy lichwiarza). W finale dramatu następuje triumf Gustawa, któremu – poprzez własną obecność – udaje się udowodnić istnienie fenomenów niepojętych rozumem.
Opowieść Gustawa podtrzymuje także romantyczną koncepcję zaświatów, ukazaną w drugiej części dramatu. Zgodnie z wierzeniami ludu pokutujący duch musi odbyć karę adekwatną do popełnionej winy. Dusza samobójcy pojawia się na ziemi zgodnie z wolą Boga. Bohater „dąży między ludzi”, by odbyć sprawiedliwą karę i przestrzec żyjących przed popełnieniem podobnego błędu. Poprzednie zjawy zostają wezwane przez Guślarza i pobożny lud, w przypadku Pustelnika wystarczyła szczera modlitwa dzieci i księdza. Światy żywych i umarłych istnieją tuż obok siebie. Przybysz cały czas stara się uświadomić swemu rozmówcy tę prawidłowość. W finale posługuje się mocnym argumentem, podkreślając skuteczność ofiar składanych podczas obrzędu dziadów. Tym samym podtrzymuje przekonania o zależnościach pomiędzy żyjącymi i duszami zmarłych.
Dziady cz. 4 - problematyka
Polecamy również:
-
Dziady cz. 4 - plan wydarzeń
1. Pojawienie się tajemniczego pustelnika w domu księdza.2. Zaproszenie nieznajomego do domu.3. Dziwne zachowanie przybysza.4. Próba zranienia się sztyletem przez pustelnika. Więcej »
-
Dziady cz. 4 - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, motywy)
Czwarta część „Dziadów” (druga według chronologii pisania) powstawała w latach 1821-22. Utwór został opublikowany w 1823 roku w II tomie „Poezji” Mickiewicza (wraz z II częścią „Dziadów” i poematem „Grażyna”). Ze względu na miejsce powstania II i... Więcej »
- Dziady cz. 4 - bohaterowie
-
Miłość w romantyzmie na przykładzie Dziadów cz. 4 i Cierpień młodego Wertera
W żadnej epoce miłość nie była tak gloryfikowana jak w romantyzmie. Twórcy tego okresu postawili relacje damsko-męskie na piedestale, do jakiego trudno było dosięgnąć nawet im samym. Miłość według romantyków to bowiem cudowne zjednoczenie dusz, zjawisko jedyne w swoim rodzaju, które zawsze jest... Więcej »