Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Adam Mickiewicz Bajki - opracowanie (geneza i najważniejsze motywy)

Okoliczności powstania

Mickiewicz pisywał bajki w różnych okresach swojej twórczości, choć generalnie uważa się, że swoistą cezurą były tu lata 30. po powstaniu listopadowym, kiedy autora zaczęły zajmować tylko i wyłącznie kwestie narodowe. Można więc powiedzieć, że bajki są raczej charakterystyczne dla początków drogi artystycznej wieszcza. Warto też pamiętać, że bajka nie jest w romantyzmie gatunkiem szczególnie popularnym, kojarzy się bowiem z klasycystycznym prądem w sztuce.

Jeżeli chodzi o Mickiewicza, warsztat poetycki szkolił on u mistrzów oświecenia i pewne cechy tej poetyki przejawiają się w całej jego twórczości. Znajdują one wyraz chociażby w dbałości o poetycką formę sonetów (gatunku wymagającego dużej dyscypliny twórczej). Z drugiej strony bajka jest też gatunkiem związanym z folklorem i ludowością, dlatego nic dziwnego, że forma ta zainteresowała Mickiewicza. Co ciekawe, autor wprowadzał bajki do swoich wielkich dzieł, takich jak III część „Dziadów” (bajka Żegoty) i „Pan Tadeusz” (opowieść o Doweyce i Domeyce).

Literatura dydaktyczna

Bajki Mickiewicza, podobnie jak jego poprzedników mieszczą się w obrębie literatury dydaktycznej. Najważniejszą płaszczyzną tej formy

Zobacz również

  • Osioł i pies - treść bajki

    „Jeśli chcesz, ośle, by pies kochał ciebie,Kochaj-że ty psa,“ słowa są Lokmana.Rozumiał je nasz osioł, boć już nie był źrebię,Ale z nich drwił. Ta lekkość jak była skarana,Opowiem dla was, bydląt potomnych, nauki.

    Więcej
  • Pies i wilk - treść bajki

    Jeden bardzo mizerny wilk — skóra a kości,Myszkując po zamrozkach, kiedy w łapy dmucha,Zdybie przypadkiem Brysia jegomości,

    Więcej
  • Zając i żaba - treść bajki

    Szarak, co nieraz bywał w kłopotach i trwogach,Nie tracąc serca, póki czuł się rączy,Teraz podupadł na nogach,Poczuł, że się źle z nim skończy;Więc jęknął z głębi serca: „Ach, nie masz pod słońcemLichszego powołania, jak zostać zającem,Co mię w dzień pies, lis, konik, kania, I wrona, Nawet i ona,&...

    Więcej
  • Lis i kozioł - treść bajki

    Już był w ogródku, już witał się z gąską,Kiedy skok robiąc, wpadł w beczkę wkopaną,Gdzie wodę zbierano;Ani pomyśleć o wyskoczeniu,Chociaż wody nie było i nawet nie grzązko,Studnia na półczwarta łokcia.Za wysokie progiNa lisie nogi;Zrąb tak gładki, że nigdzie nie wścibić paznogcia.Postaw się teraz w lisa tego p...

    Więcej
  • Przyjaciele - treść bajki

    Nie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie;Ostatni znam jej przykład w oszmiańskim powiecie.Tam żył Mieszek, kum Leszka, i kum Mieszka, Leszek, —Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, co moje, to twoje.Mówiono o nich, że gdy znaleźli orzeszek,Ziarnko dzielili na dwoje;Słowem tacy przyjaciele,Jakich i wtenczas liczono nie wiele,R...

    Więcej

Losowe zadania

  • Rozwiązywanie układu równań

    Grupa znajomych wyjeżdżających na biwak wynajęła bus. Koszt wynajęcia busa jest równy 960 zl i tę kwotę rozłożono po równo na wszystkich uczestników wycieczki. W ostatniej chwili dołączyło dwóch znajomych. Wtedy koszt wyjazdu przypadający na jedną osobę zmniejszył się o 16 zł. Oblicz ile osób wy...

    1 Odpowiedz Więcej
  • Opisz stan elektronu pierwiastka Z przy pomocy liczb kwantowych

    Pierwiastek Z znajduje się w 4 okresie układu okresowego,  jego atom w stanie podstawowym posiada następującą konfigurację elektronową: 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s1. Określ, do jakiego bloku energetycznego należy pierwiastek X, a następnie opisz stan elektronu znajdującego się w powłoce walencyjnej przy pomocy liczb kwantowych.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Podaj wartości liczb kwantowych i kształt cząstki

    W stanie podstawowym gal posiada w swojej powłoce walencyjnej elektron, który znajduje się na najwyższym poziomie energetycznym w atomie. Zapisz wartości głównej i pobocznej liczby kwantowej dla tego elektronu. Następnie określ kształt cząsteczki powstałej z połączenia tego pierwiastka z wodorem, i uzasadnij odpowiedź.

    0 Odpowiedz Więcej
  • Porównywanie-która z liczb jest większa?

    Która z podanych liczb jest większa? a) 35 czy 92 ? b) 254 czy 1252 ?  c) 165 czy 322 ? d)  54 czy 642 ?  e) (-1/2)4 czy (1/8)3 ?

    1 Odpowiedz Więcej
  • Zgrubienia

    Do każdego wyrazu dopisz jego zgrubienie. Dziewczyna Kot Książka Dom But Nos Szyszka Ptak Staruszka Chłop

    0 Odpowiedz Więcej
Komentarze (1)
Wynik działania 1 + 5 =
oliwia
2019-02-25 14:57:48
O co chodzi wcale nie pomaga
Ostatnio komentowane
dzk
okokkokoook • 2020-05-28 16:55:59
proste
Kuba • 2020-05-28 09:59:41
OMG
Matriks • 2020-05-28 08:44:21
Bardzo dobre i super pomocne.
bobas • 2020-05-27 17:31:25
elo dzienki byq
ojjjtak+1byczq • 2020-05-27 12:05:25