Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Wizja Boga, świata i człowieka w literaturze średniowiecznej - strona 2

Ostatnio komentowane
widzę, że Wasz portal powinien być zakazany, bo redagowany jest przez skrajnych lewakó...
stes • 2019-11-16 15:37:40
Wszystko super tylko brakuje mi tutaj podmiotu towarzyszącego :/
Rose-chan • 2019-11-16 09:01:43
pani od pszyrki nie każe mi jeszcze liczyć macierzy ani całki potrójnej heh, rosołek ...
zosia123 • 2019-11-15 21:32:49
lolxd
lala • 2019-11-15 15:29:35
xD
grushacz • 2019-11-14 18:25:57
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

– rezygnuje z wszystkich doczesnych dóbr, aby oddawać cześć Bogu w oderwaniu od wartości doczesnych. Kiedy św. Aleksy umiera, wszyscy ludzie są świadkami zadziwiających wydarzeń. Właśnie w ten sposób Bóg potwierdził swoją wielką moc.

Trzeba jednak pamiętać również o tym, iż Bóg w średniowieczu często postrzegany był także jako surowy (niekiedy nawet okrutny) Sędzia. Takie przedstawienia znaleźć można głównie w dziełach historycznych opisujących katastrofy i zarazy. Ich pojawianie się często uzasadniano karą, jaką Bóg zsyłał na grzesznych ludzi.

Średniowieczna wizja świata

Świat w średniowieczu postrzegany był jako miejsce stworzone przez Boga oraz ściśle uporządkowane i zhierarchizowane. Świat został stworzony przez Boga i to właśnie dla Boga miał istnieć. Działalność człowieka była ściśle podporządkowana zwiększaniu chwały Ojca („Ad maiorem Dei gloriam” - „Na większą chwałę Bożą”). Przejawiało się to głównie w sztuce – artyści nie sygnowali swoich dzieł wierząc, że należą one do Boga i powstały tylko po to, by Go sławić.

Próbą uporządkowania średniowiecznego świata była drabina bytów stworzona przez św. Tomasza z Akwinu. To właśnie w niej zaproponował św. Tomasz hierarchiczny

Polecamy również:

  • Teocentryzm - definicja, przykłady

    Pojęcie „teocentryzm” pochodzi z języka greckiego i jest zlepkiem dwóch słów: Theos (Bóg) oraz centrum (środek). Często parafrazuje się je jako: „ukierunkowany na Boga”. Najprościej można rozumieć teocentryzm jako pogląd, w myśl którego to właśnie Bóg... Więcej »

  • Augustynizm - definicja, założenia, przedstawiciele

    Augustynizm lub augustianizm to doktryna filozoficzna, która zapoczątkowana została przez św. Augustyna z Hippony (354-430). Przez długie lata augustianizm był oficjalną filozofią Kościoła katolickiego. Więcej »

  • Tomizm - definicja, filozofia, przedstawiciele

    Tomizm jest systemem filozoficznym, którego podstawę stanowią poglądy św. Tomasza z Akwinu (1225-1274). Ten wybitny Doktor Kościoła w swoich myślach łączył dokonania Arystotelesa z filozofią arabską oraz religią chrześcijańską. Tomizm często określa się jako filozofię maksymalistyczną (jej celem jest... Więcej »

  • Franciszkanizm - definicja, filozofia, przedstawiciele

    Franciszkanizm to ruch religijno-filozoficzny, który został zapoczątkowany w średniowieczu w XIII w. przez św. Franciszka z Asyżu. Franciszkanizm zerwał z dominującym w średniowieczu obrazem Boga-surowego Sędziego. Święty Franciszek koncentrował się raczej na pokazaniu Go jako sprawcy dobra istniejącego na... Więcej »

  • Scholastyka - definicja, filozofia, historia

    Scholastyka to szerokie pojęcie, odnoszące się przede wszystkim do dominującego kierunku chrześcijańskiej filozofii w średniowieczu. Scholastyka obejmowała wiele nurtów, których wspólną cechą było podejmowanie prób wyjaśniania kwestii dotyczących wiary (prawd wiary, dogmatów) za... Więcej »

Komentarze (0)
3 + 5 =