Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety - strona 2

Ostatnio komentowane
essa
knopers • 2020-01-20 18:18:59
wy janusze spod biedronki hahahaha
ema • 2020-01-20 15:59:52
ELUWINA
KISIELEK • 2020-01-20 14:56:57
Fajne takie
Jarek • 2020-01-20 13:56:14
masno ni
Papryk • 2020-01-20 07:15:50
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

uniknąć kontaktu wzrokowego z widzem, a Chrystus jest wysunięty na plan pierwszy. Ona okryta szatami, Jezus niemal nagi. Ciało Chrystusa wydaje się lekkie, unoszone w ramionach matki, ledwie jedna stopą dotyka ziemi, postać Maryi zdaje się zaś ciężka ze względu na spore fałdy udrapowanej materii. Ta materia trzyma ją mocno przy ziemi.

Kardynał zamówił „Pietę” do swojej kaplicy prawdopodobnie jako część dekoracji nagrobnej. Nie wiadomo, gdzie dokładnie była miała się ona znaleźć, prawdopodobnie jednak być umieszczona na podwyższeniu, co tłumaczyłoby zaburzenie proporcji ciała Maryi, które mimo iż skryte pod materią, jest za duże. Jeśli rzeźba miała być widziana z dołu, taki zabieg służył zniwelowaniu perspektywy.

Istotnym szczegółem jest też wyjątkowo młoda twarz Matki Boskiej, która w chwili śmierci Jezusa musiała już być niemłodą kobietą. Zabieg ten bywa różnie interpretowany. Według niektórych, młodość jest tu przejawem czystości i niewinności, inni twierdzą z kolei, że jest to hołd złożony Dantemu (wiadomo, że Michał Anioł bardzo cenił sobie „Boską Komedię”), który pisał o Maryi: „Matko Dziewico, córko swego Syna”. Ponadto twarz Maryi jest wyjątkowo spokojna, bez emocji,

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym... Więcej »

  • Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

    Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego. Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

  • Michał Anioł, Stworzenie Ewy – opis obrazu, interpretacja

    Michał Anioł przedstawił moment stworzenia Ewy za pomocą fresku, który umieszczony został w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Jego powstanie datuje się na pierwszą połowę XVI wieku – artysta stworzył malowidło na zlecenie panującego wówczas papieża - Juliusza II. Więcej »

Komentarze (4)
5 + 2 =
Komentarze
Katarzyna • 2018-10-08 15:10:18
Hmm czy na pewno Maryja? Jak na wątek interpretacja- jak szanowny autor nie pokusił się nic a nic na zgłębienie tematu, dotyczącego tego arcydzieła.
caro • 2018-03-23 17:09:57
Jednak autor tego tekstu, miał trochę wstydu nie podpisując się.
zss • 2016-10-16 13:43:04
dla mnie bomba na j.polski
Ja • 2015-12-17 15:52:46
dla mnie ok