Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Michał Anioł, Stworzenie Ewy – opis obrazu, interpretacja

Ostatnio komentowane
co ja robie
white seagull • 2019-11-18 13:43:47
siema siema
mechatronik • 2019-11-18 10:59:19
co to ma być
xd/ofuj • 2019-11-18 10:59:48
Fajne fajne ale i tak jedynka wpadła jak zyd do gazu pozdro
Jarosław/jaro • 2019-11-18 09:28:08
t
g • 2019-11-18 07:31:33
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Michał Anioł przedstawił moment stworzenia Ewy za pomocą fresku, który umieszczony został w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Jego powstanie datuje się na pierwszą połowę XVI wieku – artysta stworzył malowidło na zlecenie panującego wówczas papieża - Juliusza II. Bezpośrednią inspirację dla Michała Anioła stanowić miał opis Stworzenia świata, pochodzący z Księgi Rodzaju.

Malowidło posiada kilka planów – w pierwszym widoczne są postacie pierwszych ludzi (Adama i Ewy) oraz Boga.

Przedstawienie Boga i człowieka

Stwórca został przedstawiony jako starzec, mędrzec, ubrany w długą jasną szatę z długą brodą i siwymi włosami. Jego gesty, wzrok i w ogóle cała postawa, skierowane są w stronę ludzi – wyciąga swoją dłoń do Ewy, a kobieta również podnosi ręce w jego kierunku, jednocześnie kłaniając się. Ta postawa jednoznacznie wyraża szacunek i pokorę Ewy w stosunku do Boga. On zaś przyjmuje postawę niezwykle ciepłą, spokojną i pełną troski – iście ojcowską.

W tym przedstawieniu Adam przyjmuje bierną postawę, raczej towarzyszy wydarzeniu, niż w nim uczestniczy. Mężczyzna leży bowiem na trawie w pobliżu groty i rzeki. Artysta z powodzeniem odzwierciedlił wizję powstania kobiety, przedstawioną w Księdze Rodzaju. Według jej treści Ewa powstała z żebra Adama. Michał Anioł rzeczywiście tak umiejscowił sylwetkę kobiety na obrazie, że odbiorca odnosi wrażenie jakoby wychodziła ona z (zza) ciała mężczyzny.

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym... Więcej »

  • Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety

    „Pieta watykańska” to rzeźba w marmurze autorstwa Michała Anioła, przez wielu znawców uważana za jego najdoskonalsze dzieło. Przez samego autora prawdopodobnie także była wysoko ceniona, ponieważ jest to jedyna praca, którą sygnował własnym nazwiskiem (podpis widnieje na szarfie... Więcej »

  • Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

    Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego. Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 1 =