Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

Michał Anioł Dawid opis rzeźby
Michał Anioł „Dawid” (1501-1504)/ commons.wikimedia.org

Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego.

Artysta ukazał przyszłego króla Izraela w chwili zadumy przed walką. Wydaje się, że jego wzrok utkwiony jest w Goliacie, potężnym przeciwniku, z którym za chwilę ma się zmierzyć. Rzeźba Dawida była dla artysty okazją do ukazania piękna męskiego ciała. Stworzył on nagą postać młodego, dobrze zbudowanego mężczyzny o doskonałych proporcjach. Zgodnie z ideałami klasycznej sztuki, Michał Anioł dążył do jak najwierniejszego oddania szczegółów anatomicznych. Uważny obserwator dostrzeże nawet zarys naczyń krwionośnych pod „skórą” posągu.

Ciężar ciała Dawida wsparty jest na prawej nodze, tak, że wygina się ono w kształt litery S. Pozycja taka określana jest mianem kontrapostu i służy zdynamizowaniu posągu. W lewej ręce Dawid trzyma procę, przerzuconą przez plecy, druga ręka jest swobodnie opuszczona wzdłuż ciała. Głowa skierowana w lewą stronę, wzrok utkwiony pewnie w przeciwniku, brwi zmarszczone w gniewie – nadają twarzy agresji. Całość sprawia wrażenie pozostawiania w lekkim ruchu. Efekt ten został uzyskany m.in. poprzez skośne linie kompozycji, ramiona opuszczone w dół i skręcone w prawą stronę, zaś biodra w lewą. By potrzymać całość, artysta pozostawił za prawą nogą fragment marmuru uformowany w drzewo.

Posąg Michała Anioła, zwany też Gigantem, wywołał duże poruszenie wśród odbiorców, nie tylko ze względu na swoje rozmiary i doskonałość wykonania, ale także nowatorstwo w ujęciu znanego motywu biblijnego. Dotąd bowiem Dawid przedstawiany był na ogół już po walce, z głową groźnego Goliata u stóp. Najczęściej ubrany był w zbroję i dzierżył miecz, choć kłóciło się to z podaniem biblijnym.

„Dawid” jako zwycięski król symbolizuje sprawiedliwą i mocną władzę, rozum, który pokonuje ślepą siłę. Piękno ciała odzwierciedla prawdę i dobro, które są z nim nierozerwalnie związane. Posąg umieszczony na placu Signiorii, miał symbolizować wolność miasta i ukazywać gotowość mieszkańców do walki w jego obronie.

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym... Więcej »

  • Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety

    „Pieta watykańska” to rzeźba w marmurze autorstwa Michała Anioła, przez wielu znawców uważana za jego najdoskonalsze dzieło. Przez samego autora prawdopodobnie także była wysoko ceniona, ponieważ jest to jedyna praca, którą sygnował własnym nazwiskiem (podpis widnieje na szarfie... Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

  • Michał Anioł, Stworzenie Ewy – opis obrazu, interpretacja

    Michał Anioł przedstawił moment stworzenia Ewy za pomocą fresku, który umieszczony został w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Jego powstanie datuje się na pierwszą połowę XVI wieku – artysta stworzył malowidło na zlecenie panującego wówczas papieża - Juliusza II. Więcej »

Komentarze (9)
Wynik działania 5 + 3 =
kuba
2023-04-17 20:06:44
jaki jest motyw dzieła ? nigdzie tego nie ma
Wiktoria
2020-11-26 12:05:00
Jak podaje Wikipedia, i inne bardziej dokładne portale, rzeźba Dawida liczy 5,17 metra a nie 4,34.
Dawid
2020-04-01 12:41:06
Wikipedia ma mniej ale trochę lepiej
john
2018-04-15 03:26:58
Czy "Dawid"nie powinien być obrzezany? Tak by wynikało z logiki biblijnej
typowy gimbus
2017-12-02 23:54:19
Ja tam czytałam że ma 5.17 m, nie wiem skąd to wynika. Tak samo w prawej ręce podobno trzyma kamień. Widziałam także inne błędy w tej pracy. ,,Artysta ukazał przyszłego króla Izraela w chwili zadumy przed walką. Wydaje się, że jego wzrok utkwiony jest w Goliacie, potężnym przeciwniku, z którym za chwilę ma się zmierzyć." - te dwa zdania w ogóle mi nie pasują do tego co czytałam w książkach czy słuchałam na polskim i plastyce.
mangle pl
2016-04-18 15:59:49
Nie wiem o co wam chodzi napisał 4,34 m dobrze ma
ADMIN
2015-12-15 12:43:35
@ TigerBonzo, @ Curry, dziękujemy za zwrócenie uwagi. Poprawiliśmy błąd.
Curry
2015-11-19 05:22:21
Rzeźba Dawida ma 4,34 m wysokości, mój kolego ;)
TigerBonzo
2015-11-18 18:02:36
5.17 m? To chyba urósł coś.
Ostatnio komentowane
ess
• 2024-12-04 18:43:47
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
nie jaja nie
• 2024-11-30 20:37:38
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie j...
• 2024-11-28 16:29:46
ciekawe, oczekiwałem tylko kraj-stolica. miłe zaskoczenie ;)
• 2024-11-20 18:11:07