Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Bogurodzica i Lament świętokrzyski - porównanie wierszy - strona 4

topos Stabat Mater Dolorosa (Stała Matka Boleściwa [pod krzyżem]). Chociaż początki tego przedstawienia sięgają IV stulecia (twórczość św. Efrema Syryjczyka), jego najbardziej znanym wykorzystaniem jest trzynastowieczna sekwencja „Stabat Mater Dolorosa”, którą napisał włoski franciszkanin – Jacopone da Todi.

Podmiotem lirycznym w „Lamencie świętokrzyskim” jest stojąca pod krzyżem Matka Boża. Widzi ona cierpienie swojego Syna, co napełnia jej serce goryczą i rozpaczą. W swoim monologu często zwraca się do Jezusa, wyrażając współczucie. Słowa swoje kieruje także do ludzi, by pożałowali jej w tej ciężkiej sytuacji (motyw compassio – współodczuwania). Anonimowy autor „Lamentu świętokrzyskiego” w bardzo głęboki sposób ukazał psychikę psychiczną Matki Boskiej. Wyeksponował jej momenty słabości (gorzki zwrot do Archanioła Gabriela), położył nacisk na miłości do Syna (zdrobnienia, nacechowane emocjonalnie zwroty). Utwór kończy się przestrogą, którą Matka Boża daje innym rodzicielkom. Nakazuje im ona gorącą modlitwę do Boga, by Stwórca ocalił je przed tak olbrzymim cierpieniem.

Warstwa stylistyczna i kompozycyjna „Lamentu świętokrzyskiego” stoją na bardzo wysokim poziomie. Pojawiają

Zobacz również

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 3 =
Ostatnio komentowane
Co toDYREKTORIATT
Sksiwj • 2020-03-31 16:51:05
HA HA!
NIEZNAJOMY • 2020-03-31 15:24:49
ok
ol8 • 2020-03-31 13:27:38
Nie
Nie • 2020-03-31 12:07:38
Proszę o pomoc na dziś z kim kolegował się Miziołek proszę was na dziś!!❤️❤...
Karolina • 2020-03-31 09:36:35