Jean-Francois Millet Kobiety zbierające kłosy - opis, interpretacja i analiza obrazu

 

Wstęp

Obraz Jeana-Francoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy” powstał w 1857r., a więc osiem lat po wyjeździe malarza z Paryża do miejscowości Barbizon. Zgromadzeni tam artyści tworzyli płótna wpisujące się w nurt malarstwa realistycznego – zazwyczaj ukazujące życie prostych ludzi na tle natury. Dzieło Milleta namalowane zostało farbami olejnymi na płótnie
    

Opis

Na pierwszym planie obrazu widać tytułowe postaci – trzy kobiety zbierające kłosy zboża. Dwie z nich stoją zgięte w pół i krwawiącymi dłońmi zbierają leżące na ściernisku kłosy. Trzecia, znajdująca się najbardziej po prawo, jest niemal wyprostowana, a w rękach trzyma sporą wiecheć słomy. Za nimi, w tle obrazu, widoczne są olbrzymie stogi, wśród których uwijają się inni żniwiarze. W bliższej części tła widnieje wóz z zaprzęgniętym koniem oraz postaci układające na nim słomę.

W oddali malują się kolejne kopy oraz zabudowania wiejskie. Daleko, daleko na horyzoncie zaznacza się zieleń lasów, jednak w ogromie odcieni brązu i złotego jest ona niemal niewidoczna. Górujące nad cała sceną niebo jest spokojne, pokryte niewielkimi białymi chmurkami do tego stopnia, że widać niewielkie prześwity błękitu. Światło nie pada na przedstawioną scenę równomiernie. Pierwszy plan obrazu jest zacieniony, znacznie jaśniejsze jest tło – także bardziej pełne życia.
    

Interpretacja   

Tytułowe postaci z obrazu Milleta nie znajdują się wśród wszystkich żniwiarzy, zgromadzonych w dalszej części dzieła. Skromnie, acz dokładnie odziane kobiety, których stroje utrzymane są w delikatnej tonacji błękitów i brązów, na obrazie znajdują się przed innymi postaciami pracującymi w polu. Jednak tak naprawdę podążają one za nimi, by własnoręcznie zebrać pozostawione przez nich kłosy. Najprawdopodobniej to właśnie dzięki nim będą mogły wyżywić swoją rodzinę.
    
Harmonia i spokój ukazanej na płótnie Milleta sceny są tylko pozorne. Krwawiące dłonie kobiet zbierających kłosy burzą ten nastrój i wnoszą do dzieł zupełnie nowe emocje. Piękny krajobraz wiejskich żniw staje się tylko tłem dla dramatu ubogich ludzi, którzy często muszą pracować ponad ludzkie siły, by zapewnić sobie przetrwanie.
    
Obraz Milleta wpisuje się w nurt malarstwa realistycznego, czyli przedstawiające ludzkie życie takim, jakim jest. Jeśli jednak przyjrzeć mu się bliżej, można dostrzec naturalistyczne, wręcz bolesne ukazanie doli biednej części ówczesnego społeczeństwa. Strużki krwi spływające po poranionych dłoniach kobiet podkreślają trud ich pracy, skromne stroje sytuację materialną, a zatroskane, pozbawione radości (tak przecież częstej przy udanych żniwach) twarze świadczą o niepewności następnego dnia.

Jean-Francois Millet, Kobiety zbierające kłosy
Kobiety zbierające kłosy (1857)

Polecamy również:

  • Symbolizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się... Więcej »

  • Malarstwo historyczne - cechy, przedstawiciele, opis

    Malarstwo historyczne narodziło się już w starożytności (Egipt, Mezopotamia). Obrazy przedstawiające ważne wydarzenia z dziejów ludzkości tworzony były także w innych epokach, lecz szczególną popularność zyskały dopiero w klasycyzmie, kiedy zgodnie z teoriami akademickimi malarstwo uważane było za... Więcej »

  • Gustaw Courbet - biografia i obrazy

    Gustaw Courbet przyszedł na świat 10 czerwca 1819r. w Ornans. Pochodził z zamożnej, chociaż wielodzietnej rodziny, która utrzymywała się głównie dzięki dużym połaciom ziemi znajdującym się w jej posiadaniu. Wśród jego opiekunów dominowały nastroje antykrólewskie (dziadek Courbeta... Więcej »

  • Impresjonizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Impresjonizm to termin wywodzący się z języka łacińskiego, w którym impressio oznacza wrażenie, odbicie. Określa się nim nurt w sztuce powstały w malarstwie drugiej połowie XIX stulecia. Najważniejsze założenia tego kierunku postulowały konieczność oddania danego momentu w taki sposób, w jaki został... Więcej »

  • Naturalizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Rozwój malarstwa naturalistycznego przypadł na 2. połowę XIX stulecia. Ten prąd artystyczny bardzo przypominał realizm, mimo to między dwoma nurtami istniały różnice. Realizm przedstawiał sceny prawdopodobne, znane ludziom z ich codziennego życia. Naturaliści posunęli się o krok dalej – żądali... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 4 =
Ostatnio komentowane
żoną Jaroslawa Iwaszkiewicza była pisarka i tłumaczka Anna Iwaszkiewiczowa z domu Lilp...
Iwona • 2021-07-19 18:40:47
"Oda do radości" to utwór Beethovena. Schiller napisał "Do Radości".
Germanista • 2021-07-10 02:59:47
Zgromadzenie Narodowe (Konwent) nie było "rządem rewolucyjnym", a parlamentem.
Andrzej • 2021-07-06 08:15:34
Czy naprawdę nie dało się tego bardziej spłycić? Gdzie jest drugi syn? Ten który p...
Andrzej Koraben • 2021-06-30 11:34:39
Ciekawe jak daleko czasowo sięgają Politycy. 2050 ? Czyli doprzodu do tyłu 2023. Grolsz...
Nick Radek • 2021-06-27 07:22:58