Olga Boznańska „Autoportret” |
Olga Boznańska „Bretonka” |
Nowy etap życia zaczęła Boznańska od dołączenia do Société Nationale des Beaux-Arts i Polskiego Towarzystwa Literacko-Artystycznego w Paryżu. Oprócz tego była także członkinią Polskiego Towarzystwa Artystycznego „Sztuka” oraz działającego w Londynie International Society of Sculptors, Engravers and Painters. Dzięki przynależności do tych organizacji nawiązała wiele cennych kontaktów, co znacznie ułatwiło jej dalszy rozwój. Pierwsze sukcesy odniosła jeszcze w czasie pobytu w Monachium (złoty medal w Wiedniu za „Portret malarza Pawła Nauena”), lecz to rok 1900 okazał się iście przełomowym. Najpierw została uhonorowana złotym medalem na wystawie w londyńskiej New Gallery, następnie otrzymała wyróżnienie na Wystawie Światowej w Paryżu. W kolejnym roku Boznańska wystawiała swoje dzieła za oceanem (Pittsburgh w Pensylwanii), a rząd francuski postanowił wzbogacić państwowe zbiory o „Bretonkę” oraz „Portret panny Dygat”.
Znacznie gorzej działo się w życiu prywatnym odnoszącej coraz większe sukcesy artystki. W 1900 r. doszło do zerwania zaręczyn z polskim malarzem i architektem – Józefem Czajkowskim. Sześć lat później Olga Boznańska straciła ojca, co także nie pozostało bez wpływu na wrażliwą i wciąż młodą artystkę. Jednak malarka nie miała zbyt wiele czasu na cierpienie i roztrząsanie prywatnych niepowodzeń. Kolejne lata jej życia obfitowały w sukcesy (w 1912 r. uhonorowano ją Narodowym Orderem Legii Honorowej – najwyższym francuskim odznaczeniem), a jednym z największych było reprezentowanie Francji na wystawie w Pittsburghu, co czyniła razem z Monetem i Renoirem (1914). Boznańska wciąż otrzymywała nagrody na różnych wystawach i cieszyła się naprawdę olbrzymim uznaniem. W 1914 r. warszawska Szkoła Sztuk Pięknych zaproponowała jej stanowisko profesora, jednak malarka odrzuciła tę posadę. Dziewięć lat później Boznańska ponownie wystawiała w Pittsburghu, tym razem z Bonnardem i Denisem. W następnym roku otrzymała odznaczenie od polskiego rządu – Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski.
Olga Boznańska „Portret malarza Paula Neuena” |
Ostatnie lata życia Boznańskiej były już tylko cieniem dawnej chwały. Zainteresowanie jej sztuką zaczęło słabnąc, głównie z powodu powstawania coraz to nowych nurtów malarskich. Jednak jeszcze w 1937 r. udało się jej zdobyć Grand Prix na wystawie w Paryżu, a na festiwalu w Wenecji (Bienale) zdołała sprzedać pięć obrazów, z których jeden trafił do rąk króla Italii („Portret pani Dygatowej”). Mimo wszystko malarstwo nie stanowiło już jej głównego źródła utrzymania – więcej pieniędzy czerpała Boznańska z czynszu za krakowską kamienicę. Stolicę Małopolski odwiedziła po raz ostatni w 1932 r. – na 8 lat przed śmiercią, która nastąpiła 26 października 1940 r. w Paryżu.
Twórczość Olgi Boznańskiej - charakterystyka
Najważniejsze miejsce w twórczości Olgi Boznańskiej zajmowały portrety. W dziedzinie tej znajdowała się artystka pod silnym wpływem dorobku Jamesa Whistlera (amerykańskiego artysty). Ukazywane osoby ujmowała zazwyczaj w całej postaci, często wręczając im jakieś rekwizyty. Najbardziej imponujący jest sposób, w jaki artystka „wydobywała” stany psychiczne swoich bohaterów i przedstawiała je na płótnie.
Malarka urodzona w Krakowie często w swoich pracach ukazywała także martwe natury oraz studia wnętrz. Znacznie rzadziej zajmowała się pejzażami. Jej obrazy często utrzymane były w melancholijnym nastroju, który potrafiła doskonale budować. W jej malarstwie dominowała raczej ciemna i stonowana kolorystyka (brąz, szarość, czerń, zieleń), która kontrastowała z bielą. Dzięki temu często udawało się jej uzyskać także nastrój tajemniczości.
Twórczość Olgi Boznańskiej badacze sytuują zazwyczaj gdzieś pomiędzy realizmem a postimpresjonizmem – nurtem kontynuującym kolorystyczne poszukiwania impresjonistów, lecz odrzucającym prymat naśladownictwa natury.
Najważniejsze dzieła Olgi Boznańskiej
„Kwiaciarki” (1889), „Bretonka” (1889 oraz 1890), „Srebrzysta dziewczynka” (1890), „Autoportret z japońską parasolką” (1892), „Portret malarza Paula Neuena” (1893), „Dziewczynka z chryzantemami” (1894), „Portret panny Dygat” (1903), „Wnętrze pracowni” (1913), „Martwa natura z białymi kwiatami i japońską laleczką” (1918).