![]() |
Edouard Manet (ok. 1870) |
![]() |
Edouard Manet „Samobójca” (1877-1881) |
Kolejnym dziełem artysty, które wzbudziło mieszane użycia, lecz tym razem zaprezentowanym, była „Olimpia”. Portret nagiej kobiety wywołał wielki skandal w Salonie w 1865 r. Co ciekawe, dzieło zostało docenione przez twórców współczesnych Manetowi, m.in. Moneta i Cezanne'a.
W 1863 r. Manet poślubił Suzanne Leenhoff – swoją nauczycielkę gry na pianinie z młodości. Sprawa ta do dzisiaj budzi wiele kontrowersji, gdyż istnieją podejrzenia, że kobieta mogła być kochanką ojca artysty. W każdym razie wielokrotnie pozowała dla twórcy, a powite przez nią dziecko (trudno określić, który z Manetów był ojcem), uwiecznione zostało na płótnie „Chłopiec ze szpadą”.
![]() |
Edouard Manet „Olimpia” (1863) |
Kariera Maneta rozwijała się stopniowo. W tym czasie zaprzyjaźnił się on z impresjonistami, którzy podjęli nawet próby przekonania artysty do malowania na świeżym powietrzu, jednakże wizja sztuki Maneta nieco różniła się od poglądów tej grupy. W dodatku pragnął on wystawiać swoje dzieła w Salonie (co niekoniecznie było ambicją impresjonistów). Mimo wszystko część jego obrazów powstała zgodnie z duchem tego nurtu.
Edouard Manet poświęcił także wiele czasu na ukazywanie paryskiego życia. Często na swoich płótnach przedstawiał sceny rozgrywające się w gwarnych i zatłoczonych kawiarniach. Szczególnie w późniejszym czasie twórczości mocno interesowało go życie miasta – ukazywał wydarzenia sportowe, ulice oraz bary i pijalnie kawy.
Ostatnie lata życia Maneta upłynęły pod znakiem wyniszczającej go choroby – kiły. Zachorował na nią w wieku czterdziestu kilku lat. Dolegliwość ta po czasie doprowadziła do gangreny lewej stopy – wtedy życia artysty nie udało się już uratować ani dzięki operacji, ani wykonując amputację.
Malarz zmarł 30 kwietnia 1883 r. w Paryżu.
Twórczość Maneta
Twórczość Edouarda Maneta była niezwykle zróżnicowana. Przez całe życie pozostawał pod silnym wpływem wielkich artystów hiszpańskich: Velazqueza oraz Goi. W jego obrazach przejawiały się dwa główne nurty ówczesnego malarstwa – realizm i naturalizm. Na swoich płótnach przedstawiał różnorodne sceny, szczególnie zaś cenił sobie miejskie pejzaże (sceny) oraz tematykę erotyczną, która bardzo bulwersowała ówczesną opinię publiczną.
![]() |
Edouard Manet „W kawiarni” (1878) |
Wiele obrazów namalowanych przez Maneta nie cieszyło się uznaniem krytyków za jego życia (niektóre z nich artysta nawet ukrywał w swojej pracowni, np. „Walkę byków”). Jednakże już ostatnie lata XIX stulecia przyniosły wielkie zainteresowanie jego twórczością i doprowadziły do rehabilitacji wielu dzieł.
Najważniejsze obrazy Maneta
„Pijący absynt” (1858-1859), „Gitarzysta”/”Hiszpański śpiewak” (1860), „Śniadanie na trawie” (1862-1863), „Olimpia” (1863), „Walka byków” (1865-1866), „Rozstrzelanie cesarza Maksymiliana” (1867), „Balkon” (1869), „Nana” (1877), „Bar w Folies-Bergere” (1881-1882), „Chłopiec ze szpadą” (1886).