Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - interpretacja i analiza - strona 3

polskiej poezji średniowiecznej. Około 80% utworu napisane zostało regularnym ośmiozgłoskowcem. Pojawiają się rymy klauzulowe-parzyste. Większość z nich to rymy żeńskie, chociaż pojawiają się także niedokładne oraz, co ciekawe, głębokie-składane (człowieka - do wieka).

Warstwę językową utworu oraz jego kompozycję postrzega się dzisiaj jako przejaw wielkich umiejętności anonimowego twórcy „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Na uwagę zasługuje bardzo rozbudowany i sugestywny opis rozmówczyni. Śmierć, wyglądająca niczym rozkładające się zwłoki, ukazana jest w sposób dynamiczny. Jej przedstawienie jest punktowe – koncentruje się na miejscach najbardziej przykuwających uwagę (krwawiące oczy, zgrzytające zęby, odpadający nos, wyeksponowane kości). Dzięki temu „wdziera się” ona do tekstu, zaburzając jego początkowy spokój.

Bardzo ciekawe są także opisy średniowiecznego społeczeństwa, jakie pojawiają się w opowieściach rozmówczyni Mistrza Polikarpa. Przywołuje ona przedstawicieli różnych stanów, podając ich przywary i cechy charakterystyczne. Dodaje to utworowi dynamizmu, wnosząc nieco orzeźwienia w mroczną i chłodną atmosferę kościoła będącego miejscem akcji.

Podsumowanie

Średniowiecze było bardzo specyficzną epoką. Krótkość życia, zarazy, nieustanne choroby, bieda – czynniki powodowały, że ludzie koncentrowali się na dążeniu do Boga i próbowali nauczyć się oswajać śmierć. Przykładem jest właśnie taniec śmierci – przedstawienie ukazujące jej uniwersalizm i swoistą zgodę na panowanie, jakie roztacza nad ludźmi. W „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” przeświadczenie to zostaje uzupełnione o charakterystyczną dla chrześcijaństwa naukę o moralności. Śmierć przestrzega grzeszników nie tylko przed sobą samą, ale także przed Sądem Ostatecznym.

Zobacz również

  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - plan wydarzeń

    1. Wstęp A. Inwokacja skierowana do Boga (wersy 1-6), B. Zwrot do odbiorców dzieła połączony z przybliżeniem tematyki (wersy 7-18) 2. Część narracyjno-opisowa prezentująca bohaterów dialogu A. Krótkie przedstawienie Mistrza Polikarpa (19-24) B. Opis Śmierci (25-48) 3. Dialog Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Więcej
  • Opis Śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Opis Śmierci w „Rozmowie...” zajmuje 23 wersy (od 25 do 48). Jest to zatem naprawdę rozbudowane przedstawienie, jeśli idzie o standardy średniowiecznej poezji). Oczom Mistrza Polikarpa ukazała się naga kobieta („uźrzał człowieka nagiego, / Przyrodzenia niewieściego”). Nie był to jednak widok cieszący jego wzrok, ...

    Więcej
  • Motyw danse macabre - Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Pojawienie się motywu danse macabre (taniec śmierci) w kulturze europejskiej datowane jest na XIV bądź XV stulecie. Najstarszym zachowanym do dzisiejszych czasów jego przedstawieniem są malowidła znajdujące się w krużgankach kościoła Saint Innocents w Paryżu (datowane na 20 lata XV wieku). Taniec śmierci powstał przede wszystki...

    Więcej
  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - tekst

    Polikarpus, tak wezwany, Mędrzec wieliki, mistrz wybrany, Prosił Boga o to prawie, By uźrzał śmierć w jej postawie.

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (1)
Wynik działania 4 + 1 =
user
2020-03-25 20:35:16
To jest świetne!!
Ostatnio komentowane
xd
xd • 2020-03-29 18:21:29
Dzięki, przydało się
Dawid • 2020-03-29 17:09:29
Jest ok:)
Nikusia • 2020-03-29 14:31:16
U SUCCCCCAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...
Hot girl123 • 2020-03-29 11:57:05
łatwe
Ignacy • 2020-03-29 10:32:47