Francois Boucher, Madame de Pompadour (1759)/ The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002 |
Francis Boucher był nadwornym malarzem markizy de Pompadour, królewskiej faworyty i namalował kilka jej portretów.
Dzieło z 1759 roku to olej na płótnie o wymiarach 91x68. Obraz ukazuje całą postać markizy, ubraną w wystawną suknię. W tle artysta umieścił kamienny posąg oraz elementy roślinne. Obraz jest przykładem sztuki rokokowej z jej zamiłowaniem do piękna, swobody i lekkości.
Madame de Pompadour stoi w swobodnej pozie, prawą ręką lekko opiera się o podstawę posągu. Jej wzrok skierowany jest wprost na patrzącego. Na twarzy kobiety gości delikatny uśmiech, a spojrzenie jest łagodne i wesołe. Jej postać jest dobrze oświetlona, jakby padał na nią snop światła, podczas gdy tło pogrążone jest w półmroku. Markiza ubrana jest w ozdobną suknię, ma też doskonale ułożoną fryzurę, wszystko to stanowi przejaw elegancji i kokieterii. U stóp kobiety kwitną kwiaty, współgrając z ozdobnym wykończeniem jej sukni i nadając całości sielankowy koloryt.
Elementy tła wskazują, że jest mamy do czynienia z rokokowym parkiem markizy. Artysta ukazał naturę poskromioną, zaprojektowaną przez człowieka, zgodnie z rokokową manierą. Ciemna wnęka lasu za plecami markizy ma podkreślać jej zmysłowość.
Portrety Madame de Pompadour często niosły ze sobą konkretny przekaz, były jednym ze sposobów wyrażania jej uczuć. Najczęściej komunikaty te skierowane były do króla.
Obraz z 1759 roku jest interpretowany jako ukazanie zmiany w relacjach Madame de Pompadour i Ludwika XV, przejście od romansu do przyjaźni. Wskazuje na to m.in postać małego pieska u stóp markizy. Kobieta wskazuje na niego trzymanym w dłoni wachlarzem. Piesek jest w nią wpatrzony niczym wierny przyjaciel. Podobnie i ona przyrzeka królowi swoją wierną przyjaźń.