Rokoko w sztuce - cechy i przedstawiciele

Rokoko to prąd kulturowy przejawiający się we wszystkich dziedzinach sztuki oświecenia. Nazwa kierunku pochodzi od wyszukanego motywu zdobniczego w kształcie asymetrycznej muszli, zwanego rocaille.

Projekt stolika zbudowanego z form rocaille’owych, Juste-Aurele Meissonnier
Stolik zbudowany z form rocaille’owych, Juste-Aurele Meissonnier (projekt, ok. 1730)

 

Jako nurt stylistyczny rokoko cechuje się zamiłowaniem do przyjemności estetycznej, dlatego dużą wagę przywiązuje się tutaj do dobrego smaku. W sztuce rokoko przejawia się wdziękiem, delikatnością i lekkością. W filozofii zbliża się do epikureizmu i hedonizmu, głosząc pochwałę życia oraz przyjemności, które to ze sobą niesie. W przeciwieństwie do klasycyzmu i baroku – dalekie jest od patosu, heroizmu, unika moralizatorstwa i sztywnych reguł.

Nawiązania do antyku można odnaleźć w sztuce rokokowej w motywach mitologicznych i stosunku do natury, ukazywanej na ogół w konwencji sielankowej.

W sztuce europejskiej rokoko trwało od 1720 do 1790 roku. Było ono reakcją na barokowy przepych. Wystawność i monumentalizm zastąpiono w ten sposób kameralnością, delikatnością i wyrafinowaniem.

Alexis Simon Belle, Ludwik XV - portret
 

Styl ten najsilniej zaznaczył się w kulturze francuskiej i związany był przede wszystkim z życiem dworskim. Sztywny ceremoniał dworu Ludwika XIV został wyparty już za czasów regencji Filipa Orleańskiego przez formy mniej oficjalne. W Wersalu zagościła swoboda, zmysłowość i sentymentalizm.

Za panowanie Ludwika XV nastąpił rozkwit rokoka i do dziś we Francji nurt ten jest określany częściej jako „styl Ludwika XV” niż rokoko.

Rokoko - przedstawiciele

Literatura: P. Marivaux, P. Beaumarchais, F. Prevost, A. Pope, F.D. Kniaźnin

Architektura: Gille-Marie Oppenort, Juste-Aurele Meissonnier, Germain Boffrand,  Matthäus Daniel P?ppelmann, Dominikus Zimmermann, Jan Krzysztof Glaubitz

Malarstwo: Antoine Watteau,  Francois Boucher, Thomas Gainsborough,  Francesco Guardi, Jean Pierre Norblin, Giovanni Battista Lampi, Giuseppe Grassi

Rzeźba: Guillaume Coustou, Edme Bouchardon, Jean-Baptiste Pigalle, Entienne Maurice Falconet, Antoni Frąckiewicz, Wojciecha Rojewskiego, Jan Henryk Meissner

Muzyka: Francois Couperin, Jean Phihppe Rameau

Polecamy również:

Komentarze (4)
Wynik działania 1 + 1 =
Imię/nick
2020-02-03 15:51:25
xd
Twuj stary
2019-11-25 15:10:30
Przydatne
Antyk
2018-05-29 08:54:56
Fajne
By niejadek zjadł obiadek
2017-09-06 18:45:11
Bardzo przydatne. Dziękuję
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17