Spalanie paliw kopalnych w silnikach samochodowych jest ważnym źródłem zanieczyszczeń powietrza i najważniejszym czynnikiem wpływającym negatywnie na czystość powietrza w dużych miastach. Oprócz dwutlenku węgla (CO2) i wody, będących produktami całkowitego spalania węglowodorowego paliwa (benzyny lub oleju napędowego), w spalinach samochodowych mogą znajdować się produkty niecałkowitego spalania takie jak sadza, węglowodory i toksyczny tlenek węgla (CO), a także produkty uboczne procesu spalania – tlenki azotu powstające w reakcji między azotem i tlenem w wysokiej temperaturze.
Katalizator samochodowy- budowa
Usuwanie tych zanieczyszczeń z gazów spalinowych realizowane jest przy pomocy katalizatora samochodowego, który umieszczany jest w układzie wydechowym samochodu, niedaleko za silnikiem. Ma on postać komory wypełnionej gęstą stalową kratką, pokrytą materiałem ceramicznym, na którym osadzone jest złoże substancji katalitycznej. Wypełnienie komory zaprojektowane (kratka i porywający ją materiał) jest tak, aby przechodzące spaliny miały jak najefektywniejszy kontakt z katalizatorem (aby zminimalizować potrzebną ilość drogiej substancji katalitycznej). Gdy spaliny w wysokiej temperaturze