Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki - opis, interpretacja i analiza obrazu - strona 2

Matki Boskiej i krzyż na ścianie.

Obraz przedstawia okrucieństwo śmierci, która odbiera rodzicom dziecko. Wyraźny jest kontrast między ojcem i córką: jej dziecięca twarzyczka jest spokojna – jego oblicze zatroskane, ściągnięte wyrazem cierpienia. Jej młodość kontrastuje z jego podeszłym już wiekiem. Ona przedstawiona została jasnej sukience, on w ciemnych, surowych barwach, podkreślających żałobę.

Matejko wybrał na temat swojego obrazu scenę ostatniego pożegnania Kochanowskiego z Urszulką, by pokazać bezwzględność śmierci. Człowiek jest wobec niej bezradny. Problem ten dotyczy wszystkich, jednak śmierć dziecka jest szczególnie bolesna.

Wzruszenie budzi maleńkie ciałko dziewczynki i jej delikatna buzia, a także ból ojca, który nic już nie może uczynić.

Polecamy również:

  • Jan Kochanowski, Tren XVI – analiza i interpretacja

    Wszystkie treny autorstwa Jana Kochanowskiego stanowią m.in. zapis jego refleksji i rozmyślań na temat życia. Więcej »

  • Jan Kochanowski, Tren XVII – analiza i interpretacja

    Tren XVII jest jednym z utworów, które najmocniej poruszały temat ludzkie zwątpienia, wywołanego żałobą. Zasadniczym tematem utworu jest człowiek jako jednostka i jej sposoby zmagania się z bólem i cierpieniem. Więcej »

  • Treny - interpretacja cyklu

    „Treny” Jana Kochanowskiego to bodaj najpopularniejsze polskie dzieło dotyczące problematyki śmierci, utraty ukochanej osoby. Zgodnie z wymogami gatunku, w całym cyklu pojawiają się kolejno wątki: żalu, opłakiwania straty, pochwał zalet zmarłej, pocieszenia i ukojenia bólu (napomnienia). Więcej »

  • Treny - motywy literackie

    Cierpienie to oczywisty wątek, związany z założeniami samego gatunku, jakim jest tren. Żal, rozpacz, opłakiwanie straty – wszystkie je odnajdziemy w większości utworów cyklu. Więcej »

  • Tren I - interpretacja i analiza

    Pierwszy utwór z cyklu XIX Trenów Jana Kochanowskiego w pewnym stopniu wprowadza odbiorcę w sytuację liryczną i zapowiada dalszy ciąg. Już w tym utworze podmiot liryczny daje się poznać jako nieszczęśliwy ojciec, poeta i filozof. Te trzy role będą nieustannie obecne w całym cyklu. Więcej »

Komentarze (2)
Wynik działania 1 + 3 =
jaaa
2020-12-04 12:29:51
miło było poczytać
lulu
2020-11-13 09:14:57
fajny tekst
Ostatnio komentowane
Esa
Esa • 2022-01-21 07:10:34
b
b • 2022-01-20 22:38:51
Super
J • 2022-01-19 19:48:31
ok
k • 2022-01-19 18:05:54
No ok
Ktoś • 2022-01-19 17:29:47