Streszczenie
Bohaterem filmu Dariusza Jabłońskiego jest trzydziestoletni Andrzej, który przyjeżdża do małego miasteczka na granicy polsko-słowackiej – Żłobiska. Pracuje w Warszawie jako policjant i przybywa na prowincję by zmienić swoje życie, zapomnieć o problemach rodzinnych, w wyniku których stracił żonę i córkę. Andrzej zgłasza się w miejscowym komisariacie, w którym pracuje tylko jeden funkcjonariusz, mający w pamięci jeszcze czasy PRL-u, jak zresztą pozostali mieszkańcy Żłobiska. W miasteczku nie ma właściwie przestępczości, nie licząc bójek pod sklepem monopolowym. W związku z tym głównym zajęcie Andrzeja jest po prostu patrolowanie ulic na starym, służbowym rowerze. Z czasem mężczyzna coraz lepiej poznaje mieszkańców i ich ulubione zajęcie – picie miejscowego napoju, wina truskawkowego. Jego uwagę przyciąga także słowacka dziewczyna, która interesuje zresztą wielu mężczyzn. Lubica także jest zauroczona Andrzejem więc niedługo potem spędzają razem noc. Nie rodzi się jednak związek, ponieważ dziewczyna poślubia biznesmena Edka. Bohater nie rozpamiętuje długo tego rozczarowania, ponieważ w miasteczku dochodzi do tajemniczego morderstwa.
Geneza
Komediodramat Dariusza Jabłońskiego powstał w 2007 roku. Reżyser oparł jego fabułę na motywach zaczerpniętych z kilku opowiadań Andrzeja Stasiuka ze zbioru Opowieści galicyjskie. Można powiedzieć, że polsko-słowacka produkcja Jabłońskiego jest ich luźną adaptacją.
Stylistyka
Zarówno u Stasiuka jak i u Jabłońskiego uwagę przyciąga niezwykłość postaci, ich losów, którzy w obliczu dramatu zachowują honor i godność. Wyznają filozofię życia, która pozwala im przetrwać życiowe zawirowania. Piękno idzie tu w parze z tragedią (oddają to liczne symbole jak cmentarze, groby, krzyże). Atmosfera przestrzeni, w której umieszczona zostaje fabuła, ma charakter sielski, lekki i rozkoszny – akcja rozgrywa się w otoczeniu Beskidu Niskiego. Można powiedzieć, że nawiązuje do wielobarwności i różnorodności etnicznej tego regionu. Tego typu klimat najczęściej odnaleźć można w literaturze realizmu magicznego.
Kompozycja obrazów
Znów podobnie jak w opowiadaniach Stasiuk, tak reżyser skupia się bardziej na sylwetkach psychologicznych postaci oraz kontemplacji malowniczego otoczenia. Na dalszy plan schodzą elementy fabularne, większa wagę przywiązuje Dariusz Jabłoński do drobnych, aczkolwiek znaczących incydentów niż zdarzeń rozciągniętych w całym utworze.
Atmosfera miasteczka
Pod przykrywką pozornej zwykłości mieszkańców i samej przestrzeni Żłobiska, kryją się wielkie namiętności, rozbuchane emocje, tragedie życia i nietypowe, złożone charaktery bohaterów. W obywatelach miejscowości losy żywych splatają się z losami duchów przeszłości, przodków żywo zamieszkujących w ich wspomnieniach. Niektórzy marzą o ucieczce do wielkiego, lepszego i ciekawszego świata, inni pogrążeni są w miejscowym marazmie, którym odpowiada prowincjonalne życie bez ekscesów.