Realizm magiczny zrodził się w Niemczech w latach 20. XX wieku, ale bardzo szybko zyskał ogromną popularność w Ameryce Łacińskiej i stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych cech literatury iberoamerykańskiej. Prekursorem tego nurtu był tu Miguel Angel Asturias, który w 1930 roku wydał „Legendy gwatemalskie”. Było to dzieło silnie inspirowane wierzeniami i tradycjami Majów, które pisarz zintegrował z symbolami chrześcijańskimi.
Jednym z pierwszych autorów tworzących w tym nurcie był również Argentyńczyk Jorge Luis Borges. W jego twórczości etap ten inicjuje „Powszechna historia nikczemności” (1935), w której pisarz sięga po mitologię, by opisać historię Buenos Aires. Jego kolejne zbiory opowiadań i esejów kontynuują ten nurt, często stanowią przewrotne komentarze do dzieł, które nigdy nie istniały. Można tu wymienić „Fikcje”, „Alef” czy „Ogród o rozwidlających się ścieżkach”.
Realizm magiczny jest prądem, w którym zderzają się dwie przeciwstawne tendencje: dążenie do realistycznego opisu rzeczywistości, a jednocześnie wprowadzenie do tekstu elementów fantastycznych. Relacja pomiędzy tymi dwiema estetykami polega na szczególnym rodzaju syntezy, a mianowicie takim, że to, co realne wydaje się nierzeczywiste, a to, co fantastyczne zyskuje konkretny, sensualny i niemal namacalny wymiar. Nurt ten bardzo silnie inspiruje się lokalnymi wierzeniami, mitami i obrzędami, stąd tak szczególnie rozwinął się na kontynencie obfitującym w bogactwo rozmaitych tradycji.
Ważną rolę odgrywa też nieskrępowana wyobraźnia i poetyka oniryczna: sen, marzenie, wizja. Bardzo popularnymi pisarzami latynoamerykańskim tworzącymi w tym nurcie są Garcia Gabriel Marquez, Alejo Carpentier i Juan Rulfo. Najsłynniejszą powieścią Marqueza, nagrodzoną Literacką Nagrodą Nobla jest „Sto lat samotności”, przedstawiająca dzieje siedmiu pokoleń rodu Buendia. Historia rodzinna obfitująca w szereg niezwykłych wydarzeń jest osadzona w czasie mitycznym, wiecznego powrotu – tych samych imion, osobowości i schematów fabularnych. Jednocześnie jest to wielka parabola dziejów Ameryki Łacińskiej.
Carpentier podróżujący po kontynencie opisywał z kolei niesamowitą historią Haiti („Królestwo z tego świata”), Wenezueli („Podróż do źródeł czasu”) czy karaibskich Antyli („Pościg”, „Eksplozja w katedrze”). Rulfo, ikona literatury meksykańskiej, tworzył w tym nurcie małe formy prozatorskie: „Równina w płomieniach”, „Pedro Paramo”. Opisywał w niej rzeczywistość ubogich meksykańskich wiosek, ludzi praktykujących religijne obrzędy i snujących marzenia o ucieczce do Stanów Zjednoczonych.
Realizm magiczny - definicja, cechy, przedstawiciele
Polecamy również:
-
Powojenna literatura amerykańska - cechy, zjawiska, twórcy
Powojenna literatura amerykańska to oczywiście wielkie nazwiska prozaików i dramaturgów, którzy rozpoczęli swoją twórczość jeszcze w okresie XX-lecia międzywojennego. Na wczesne lata 50. przypada ostatni etap twórczości Eugene O’ Neilla, którego „Zimna śmierć... Więcej »
-
Powojenna literatura niemiecka - cechy, zjawiska, twórcy
Powojenna literatura niemiecka została doceniona już w 1946 roku, kiedy Herman Hesse został laureatem Literackiej Nagrody Nobla. Jego największe osiągnięcia w dziedzinie prozy, czyli „Wilk stepowy” (1927) i „Gra szklanych paciorków” (1943) powstały co prawda nieco wcześniej, jednak... Więcej »
-
Powojenna literatura rosyjska - cechy, zjawiska, twórcy
Powojenna literatura rosyjska ma swoich wielkich poetów. Ich poczet otwiera z pewnością Iwan Bunin, twórca, który w 1920 roku wyemigrował ze Związku Radzieckiego i był pierwszym Rosjaninem (uznanym za przedstawiciela tej literatury), który dostał Literacką Nagrodę Nobla w 1933. Zachwyt... Więcej »
-
Postmodernizm w literaturze - opracowanie
Postmodernizm w literaturze przejawia się na kilku różnych płaszczyznach. Przede wszystkim mamy tu do czynienia z zakwestionowaniem jednolitości gatunkowej i estetycznej, bardzo dobrze widocznej np. w powieści, która staje się swoistym workiem, w jakim mieści się niemal wszystko. Więcej »