Austeria - ekranizacja, film - Jerzy Kawalerowicz

O filmie

„Austeria” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza miała swoją premierę 28 marca 1983 r. Scenariusz powstał na podstawie powieści Juliana Stryjkowskiego, dzięki współpracy autora powieści, Tadeusza Konwickiego oraz Jerzego Kawalerowicza. Pierwotny plan zakładał realizację filmu w 1967 roku, jednak ze względu na ówczesną sytuację polityczną (wojna izraelsko – egipska) okazał się niemożliwy do zrealizowana. Po scenariusz reżyser sięgnął ponownie dopiero w 1981 r. Mimo iż gotowy obraz oceniony został jako antyrosyjski, otrzymał główną nagrodę 9.  Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku w 1984 roku, pokonując Seksmisję J. Machulskiego oraz Konopielkę W. Leszczyńskiego. W 2008 roku doczekał się cyfrowej rekonstrukcji.

W główne role wcielili się:  Franciszek Pieczka (Tag), Wojciech Pszoniak (rudy chasyd), Jan Szurmiej (kantor), Wojciech Standełło (cadyk z Żydaczowa), Liliana Głąbczyńska (Jewdocha), Marek Wilk (Bum Kramer), Gołda Tencer (Blanka).

Streszczeni filmu

W oddali słychać odgłosy wystrzałów. Przed karczmę zajeżdżają dwa wozy. Podróżujący nimi chasydzi na moment zatrzymują się, by odpocząć, nakarmić i napoić dzieci, po czym ruszają dalej. W stronę austerii ciągną także mieszkańcy pobliskiego miasteczka.

Wizja przeszłości

Trwa przedstawienie. W finałowej scenie samobójczej śmierci dwojga młodych ludzi dochodzi do skandalu. Odgrywający jedną z głównych ról Bum namiętnie całuje swoją partnerkę, budząc powszechne zgorszenie.

Odpoczywający przed austerią Żydzi rozmawiają o polityce i swojej przyszłości. Gdy ruszają w dalszą drogę, synowa namawia karczmarza do ucieczki.

Wizja przeszłości

Trwa bal na cesarskim dworze. Sznur, na który nawleczone są perły naszyjnika trwającej w pokłonie baronowej, pęka. Towarzyszący monarsze dworzanie zbierają perły, które władca wręcza właścicielce.

Baronowa także ucieka. Miejsce w swoim powozie oferuje Tagowi. Mężczyzna jednak odmawia. Po odjeździe baronowej zamyka drzwi i okna karczmy, rozważając sposób ukrycia synowej i wnuczki.

Nagle rozlega się pukanie. To huzarzy węgierscy, którzy (ku oburzeniu Taga) zgubili swój regiment. Gdy padają strzały, jeden z nich chroni się we wnętrzu karczmy. Za oknem widać galopujących na koniach Kozaków. Tag zapala świecę i rozpoczyna modlitwę.

Wizja przeszłości

Pierwsze spotkanie Taga i Jewdochy. Z rzeki wychodzi naga młoda kobieta. Żyd oferuje jej pracę przy pasieniu krów.

W karczmie pojawia się Bum. Na rękach trzyma ciało Asi.

Wizja

W synagodze trwa nabożeństwo.

Nad ciałem dziewczyny lamentuje jej macocha Blanka. Skarży się także na swoje obolałe nogi. Ojciec zmarłej jest dużo spokojniejszy. Tag zajmuje się zwłokami.

W izbie obok huzar obmywa stopy Blanki. Mąż próbuje skłonić ją do powrotu do domu. Ona stanowczo odmawia.

Do karczmy wracają mieszkańcy miasteczka, którym nie udało się uciec.

Wizja przeszłości

Las. Bum namiętnie całuje Asię. Dziewczyna opiera się. Gdy padają strzały, zrywa się do biegu. Nagle pada martwa.

Matka próbuje skłonić Buma do odejścia od ciała ukochanej, którą ten opłakuje jak żonę. Kłótnię syna i matki łagodzi Tag. Żyd rozumie cierpienie młodego człowieka. Gdy mężczyźni zostają sami, odkrywa przed chłopcem swe religijne dylematy, snuje także rozważania nad naturą grzechu.

Do karczmy wracają również chasydzi. Kobiety i dzieci zostają wyprowadzone do kuchni, mężczyźni zajmują miejsca przy stole. W ich modlitwę włącza się kantor, śpiewając swe psalmy. Po chwili w modłach uczestniczą już wszyscy zgromadzeni. Przerywa im wejście Jewdochy. Pasterka przyszła po chustę, którą Tag nakrył lampę.  Jej uroda i głęboki dekolt zwracają uwagę młodego chasyda.

Tymczasem w stajni

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 5 =
Ostatnio komentowane
dzięki
• 2022-11-28 16:21:19
ok
• 2022-11-25 15:27:39
super
• 2022-11-24 18:51:50
super, ale czemu nie ma przykładów, żeby można było zobaczyć w praktyce jak to wygl...
• 2022-11-24 09:46:41
a jak napisać dyskusje na temat opowiadania "kwiat kalafiora"?
• 2022-11-21 19:40:07