Austeria - bohaterowie

Tag 

Blisko siedemdziesięcioletni Żyd, właściciel (jak jego dziad i ojciec) austerii, która słynie w okolicy z dobrego mleka polecanego nawet przez lekarzy. Jest wdowcem. Jedyny syn, Elo, został powołany do wojska. W austerii razem z nim zostały synowa Mina i trzynastoletnia wnuczka Lolka. Jego kochanką jest Jewdocha, gojka, dziewczyna od krów.

Postrzega siebie jako osobę grzeszną. O tym, co dzieje się wokół, mówi: „Ta wojna została zesłana za mój grzech”. To jednak on, nie chasydzka „Trzódka Świętości” okazuje się strażnikiem wielowiekowej żydowskiej tradycji. Nie może pogodzić się ze śmiercią niewinnego Buma i młodziutkiej Asi, której ciało spoczywa w jednej z izb karczmy. Uważa, że chasydzkie śpiewy i taniec, choć to wyraz miłości do Boga, są zachowaniem wysoce niestosownym w domu, w którym zagościły śmierć i żałoba.

Często rozmawia z Bogiem. Choć wierzy w Boską opiekę, ma do Niego ogromny żal za ogrom cierpień, którymi tak boleśnie doświadcza naród wybrany.

Życiową mądrością dzieli się ze swymi gośćmi. Jego spostrzeżenia często mają charakter filozoficzny:

 „Cóż wart byłby świat, gdyby nie mijała ludzka dzikość. Cóż byłby wart świat, gdyby człowiek nie stawał się z każdym wiekiem mądrzejszy?”

„Nie ma odpowiedzi na nic (…) Gdyby jedna rzecz mogła się stać dwa razy: raz tak, a raz nie, ale wszystko na świecie staje się tylko raz. I na tym trzyma się cały świat, że nie można niczemu zapobiec.”

W obliczu zagrożenia nie panikuje, ma bowiem świadomość nadciagającej zagłady, przed którą nie ma już ucieczki („Bo to jest Sądny Dzień, prawdziwszy od prawdziwego.”). Troszczy się o swoich gości. Nie porzuca ich, mimo iż ksiądz oferuje mu bezpieczne schronienie. Gdy wokół trwa wojenna zawierucha, Tag myśli o tym, jak zdobyć pożywienie, by nakarmić i napoić chroniących się w austerii uciekinierów. Opieką otacza nie tylko krewnych i przyjaciół, ale i całkiem obce osoby (np. węgierskiego huzara).

Jest człowiekiem religijnym, ale i tolerancyjnym, otwartym na świat i ludzi. Wieloletnia przyjaźń łączy go z księdzem. Gdy duchowny dziwi się, że stary Żyd jest gotów przekroczyć próg kościoła, Tag wyjaśnia: „Wszystko wolno, żeby ratować. Żeby uratować czyjeś życie”. Lituje się także nad Bumem, rozumiejąc miłość, którą darzy Asię oraz cierpienie, jakiego doświadcza z powodu jej śmierci.

Gdy wszyscy wokół się miotają, koncentrując jedynie na tym, by ocalić własne życie, on jeden decyduje się przeciwstawić złu. Przed wizytą u komendanta przywdziewa odświętny strój, zmawia modlitwę, żegna się z Jewdochą, prosząc ją o opiekę nad synową i wnuczką oraz powierzając klucze i pieniądze. Choć wie, że prawdopodobnie nie wróci żywy, nie cofa się, twierdząc: „Trzeba ratować, co się da”.

Chasydzi

Cadyk i jego „Trzódka Świętości”. Dziesięciu Żydów (przeważnie młodych) o twarzach brodatych, bladych, w szerokich kapeluszach, czarnych chałatach, półbutach i białych pończochach. „Jeden z nich, młody chłopiec, prawie dziecko, o bladej twarzy i dużych oczach przez pół twarzy. (…) jeden  z prawym ramieniem wyższym, jeden wysoki, jasny, najpiękniejszy ze złotymi korkociągami pejsów, jeden najwyższy o twarzy białej jak kawałek płótna z dziurami na oczy i usta, jeden najmniejszy i gruby, jeden chudy ze sterczącą druciana brodą, jeden młodzieniec z puchem zamiast zarostu na twarzy, jeden na krótkich, krzywych nogach, jeden siwy, najstarszy”. Towarzyszą im kobiety - w perukach, zapięte pod samą szyję. Jest wśród nich żona cadyka w czarno-srebrnym szalu założonym na uszy i zawiązanym pod szyją, z niemowlęciem przy piersi. Dzieci, w ciasnych spencerkach, otulone chustami, są zmęczone podróżą, głodne.

Rudy Żyd skutecznie broni dostępu do cadyka, twierdząc, iż jego duchowe zmagania, pertaktacje z Bogiem i modlitwy są wyjątkowo wyczerpujące, w związku z czym nie można zawracać mu głowy ziemskimi sprawami. Chroniący się w austerii nie mogą liczyć na jego wsparcie i słowa pociechy. Mężczyźni pochłonięci są rytualnymi obrzędami – modłami, tańcem, śpiewem, zupełnie nie troszczą się o towarzyszące im kobiety i dzieci. To Tag dba o to, by mogli się najeść, zaspokoić pragnienie, odświeżyć i wygodnie odpocząć.

Mieszkańcy pobliskiego miasteczka

- szewc Gerszon (nazywany tak ze względu na włosy czarne jak smoła) – animator lokalnego życia społecznego (organizuje palenie szarańczy, zebrania członków Zjednoczenia Szewców „Przyszłość”, Zjednoczenia Pracowników Igły „Gwiazda”), miejscowy bibliotekarz, członek Żydowskiej Partii Socjalistycznej,

- mecenas Maltz i jego żona Henrietta, przewodnicząca komitetu dobroczynnego „Ognisko Kobiet”,

- burmistrz Tralka, geometra, dobry znajomy baronowej, dzięki której objął urząd,

- fotograf Wilf (ojciec Asi) i jego druga żona Blanka, kobieta mała i pulchna, niewiele starsza od pasierbicy,

 - Asia – wysoka, piękna córka Wilfa, wzorowa uczennica gimnazjum żeńskiego „Fiat Lux” (za występ w sztuce „Za późno” ukarana obniżeniem stopnia ze sprawowania), ginie pierwszego dnia walk, kula dosięga ją w czasie próby ucieczki z ukochanym Bumem,

- Kramer – introligator,

- Bum Kramer – chłopak zakochany w Asi, wyrzucony ze szkoły ze względu na zachowanie w czasie przedstawienia amatorskiego klubu dramatycznego „Nasza Scena” pt. „Za późno”, kiedy w scenie śmierci zaczął namiętnie całować Asię grającą rolę jego ukochanej, namawia dziewczynę do wspólnej ucieczki, niemal traci rozum po jej śmierci, aresztowany w czasie transportu zwłok na cmentarz (pomylono go z poszukiwanym Szymonem) i powieszony,

- Leon Kramer – lekarz regimentu w randze kapitana,

- Szymon – krawiec, członek  Zjednoczenia Pracowników Igły, ukończył 4 klasy, członek Żydowskiej Partii Socjalistycznej, kierował pierwszym strajkiem szewców w mieście, poszukiwany w związku ze śmiercią kozackiego żołnierza, znika bez śladu,

- From Sołowiejczyk – ocalał z pogromu w Kiszyniowie, ojciec czterech córek, handlarz winem,

- Apfelgrun – mały, gruby właściciel sklepu eleganckiego obuwia,

- Pritsch – właściciel koncesji na trafikę i loterie,

- kantor syn kantora – ze względu na kalectwo (kuleje, choć w czasie ucieczki porusza się jak zdrowy człowiek) zwolniony ze służby wojskowej, śpiewa w synagodze, obdarzony talentem wokalnym miał trafić pod opiekę baronowej, do czego jednak nie doszło ze względu na wyjazd arystokratki do Wiednia, w austerii jego śpiew towarzyszy modłom chasydów.

 

Baronowa – kobieta „wciąż jeszcze młoda”, wdowa po rotmistrzu, osoba wpływowa, wierna poddana cesarza, którego portrety zdobią ściany jej salonu, uczestniczka balów na monarszym dworze.

Amalia Diesenhoff – „pierwsza w mieście esperantystka, zbierająca dzieci po podwórzach i ucząca za darmo", towarzyszka baronowej.

Polecamy również:

  • Austeria - plan wydarzeń

    1. Pożegnanie rekrutów. 2. Rozmowy w austerii poświęcone polityce. Więcej »

  • Austeria - streszczenie

    Zbliża się jesień. W związku z wybuchem wojny w mieszkańcach małego galicyjskiego miasteczka narasta niepokój. Krążą przerażające opowieści o okrucieństwie Kozaków. Wrogie wojsko jest coraz bliżej.  Więcej »

  • Austeria - opracowanie, czas, miejsce akcji, motywy, wątki

    CZAS I MIEJSCE AKCJI Areną zdarzeń w powieści Stryjkowskiego staje się karczma starego Taga, stojąca nieopodal niewielkiego galicyjskiego miasteczka na pograniczu Austro-Węgier i Rosji, zamieszkanego w połowie przez gojów, w połowie przez Żydów. Więcej »

  • Austeria - problematyka

    W „Austerii” Stryjkowski utrwala świat żydowskiej obyczajowości i wierzeń. Więcej »

  • Austeria - ekranizacja, film - Jerzy Kawalerowicz

    O filmie „Austeria” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza miała swoją premierę 28 marca 1983 r. Scenariusz powstał na podstawie powieści Juliana Stryjkowskiego, dzięki współpracy autora powieści, Tadeusza Konwickiego oraz Jerzego Kawalerowicza. Pierwotny plan zakładał realizację filmu w 1967 roku,... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 4 =
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01