Wielki testament - streszczenie skrótowe - strona 4

nie da się odróżnić martwych od siebie (uniwersalizm wobec śmierci).

Rondo

Pojawia się w nim opis doświadczeń Villona, który wyszedł z twardego więzienia, omal nie ponosząc tam śmierci. Teraz ma on nadzieję na zmianę życia i pomoc Boga.

Strofy CLXVII-CLXX

Dalszy ciąg zapisów Villona. Ponownie wymienia on kolejne postaci, którym ofiaruje swe rady.

Strofy CLXXIII - CLXXVII

Fragment ten stanowi dalszy ciąg wyliczeń. Później Villon wyraża wolę, by pochowano go w Kościele świętej Jadwigi, jednak bez grobowca, żeby „nie obciążać zbyt podłogi”. Wyraża także chęć, by umieszczono przy nim następujące epitafium:

Strofa CLXXVIII - Epitafium

TU LEGŁ, Z AMORA DŁONI SROGIEY,
Z SERCEM BOLEŚNIE SKALECZONEM,
ZACZYNA LICHY Y UBOGI,
CO BYŁ FRANCISZKIEM ZWAŃ WILONEM;
ZIEMI NIE POSIADŁ NI ZAGONA,
ODDAWAŁ WSZYTKO: CHLEB, KOSZYCZEK,
STÓŁ. ANO TEDY, ZA WILONA,
ODMÓWCIE BOGU TEN WIERSZYCZEK:

Rondo

Jest to modlitwa o „spoczynek zasłużony” dla biedaka, który „pługa ani brony nie posiadł”.

Strofy CLXXIX-CLXXXI

Villon pragnie, by na jego pogrzebie dzwoniono mu. Szybko kończy swoje życzenia, gdyż wszystko go już boli („brwi, rzęsy, włosy”) oraz swędzi („od pięty do ciemienia”).

„Ballada, w którey Wilon pyta u wszystkich przebaczenia”

Villon ze swoją prośbą o przebaczenie zwraca się przede wszystkim do reprezentantów prostej ludności (zakonników, wałkoniów, błaznów, graczów itp.) oraz do wszystkich kobiet (także wdów i dewotek). Znacznie mniej interesuje go łaska tych, którzy „twardym chlebem go raczyli”. Poeta daje wyraz swej pogardy dla tych ludzi: „(...) Niech im kto siódme mości żebra, / Wziąwszy tęgiego głaz kamienia / Lub kiy sękaty; niech ich febra...”.

„Ballada, służąca na zakończenie”

Poeta przeprowadza jeszcze krótki rozrachunek ze swoim życiem oraz zaprasza wszystkich na pogrzeb, by przyszli się pożegnać.

„Wielki testament” kończy się następującymi wersami:

(…) Xiążę, tak rześki iak ów młody
Kobuz, do końca wytrwał chwatem,
Ba, gulnął tęgi łyk, bez wody,
Kiedy rozstawał się z tym światem.

Polecamy również:

  • Wielki testament - interpretacja

    Villon wielokrotnie posługuje się w swoim dziele motywem tańca śmierci. Kiedy opisuje swoje ubogie życie, kontrastując biedę z bogactwem i pokazując, jak ludzie z wyższych sfer próbują odgrodzić się od ubóstwa, wspomina o tym, że i tak każdego czeka ten sam koniec. Villon przedstawia śmierć bez... Więcej »

  • Francois Villon - biografia i twórczość

    Francois z Moncorbier przyszedł na świat w 1431 r. w ubogiej rodzinie. Szybko stracił ojca i został sam z ubogą matką. Wkrótce trafił na wychowanie do Wilhelma Villona (od niego przybrał nazwisko), kanonika przy klasztorze św. Benedykta. Młody Franciszek odebrał staranne wykształcenie – w 1449 otrzymał... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 5 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
Co za wstyd pomyśleć, że ja nie istnieje.
• 2024-04-12 15:30:23
supier
• 2024-04-11 18:27:13
bardzo pomocne
• 2024-04-09 17:22:24
Bardzo przydatne!
• 2024-03-24 16:49:06
Dziękujemy. Przydało się nam na historię podczas sprawdzianu. ;)
• 2024-03-21 18:20:09