Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Pozytywizm w Europie - charakterystyka - strona 3

Ostatnio komentowane
essa
knopers • 2020-01-20 18:18:59
wy janusze spod biedronki hahahaha
ema • 2020-01-20 15:59:52
ELUWINA
KISIELEK • 2020-01-20 14:56:57
Fajne takie
Jarek • 2020-01-20 13:56:14
masno ni
Papryk • 2020-01-20 07:15:50
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Prąd ten głosił konieczność wiernego przedstawiania rzeczywistości w sztuce, co w dużej mierze wiązało się z ówczesnymi poglądami filozoficznymi. Najbujniej rozwijał się on w literaturze i malarstwie, chociaż w sztukach plastycznych przez długi czas był usilnie marginalizowany przez zwolenników akademizmu.

2. połowa XIX wieku przyniosła także narodziny impresjonizmu, który największe znaczenie zyskał właśnie w malarstwie. Istotą tego nurtu było eksperymentowanie z ludzką percepcją. Impresjoniści szybko nakładali plamy czystych kolorów, próbując jak najpełniej oddać zjawisko widziane przez krótką chwilę. Rzeźbiarze osiągali ten efekt dzięki odpowiedniemu manipulowaniu fakturą dzieła. Impresjonizm pojawił się także w literaturze. Stosowanie tej techniki w prozie dotyczyło głównie zapośredniczonych opisów – przedstawianych z perspektywy bohatera). W poezji impresjonizm dotyczył zaś odpowiedniego komponowania warstwy brzmieniowej, a także stosowaniu zabiegu synestezji (połączenia doświadczeń odbieranych różnymi zmysłami). Nieco silniej impresjonizm zaznaczył swoją obecność w dramacie, gdzie przez pewien czas był znaczącą tendencją (następnie przekształcił się w dramat symboliczny).

Polecamy również:

Komentarze (1)
2 + 4 =
Komentarze
blanty pale • 2017-05-21 19:20:25
no to co bylo mianem pozytywizmu w europie?