Wojciech Weiss Melancholik - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Melancholik” („Totenmesse”) Weissa to olej na płótnie o wymiarach 128x65,5 cm. Obraz powstał w 1898 roku, a więc we wczesnym okresie twórczym artysty. Obecnie dzieło znajduje się w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Wojciech Weiss Melancholik opis obrazu
Wojciech Weiss „Melancholik”/ zwoje-scrolls.com

 

„Melancholik” to portret młodego mężczyzny w czarnym garniturze, siedzącego z pochyloną głową i splecionymi rękami. Jak twierdzą badacze twórczości Weissa, obraz przedstawia Antoniego Procajłowicza, młodopolskiego malarza owładniętego spleenem. Mężczyzna zdaje się być przytłaczany przez nieduże, ciasne tło. Można odnieść wrażenie, że swoją osobą wypełnia niemal całą przestrzeń płótna, choć w rzeczywistości postać zajmuje tylko niewiele ponad połowę obrazu – optycznie powiększa ją rzucany na ścianę cień.

Kompozycja obrazu jest niesymetryczna, środek ciężkości został wyraźnie przesunięty na prawo, jakby ktoś źle wykadrował ujęcie.

Zgodnie z tytułem – na obrazie dominuje nastrój smutku i przygnębienia. Tytułowy melancholik ma nieobecny wyraz twarzy, jest pogrążony w odległych i gorzkich myślach. Ciemna sylwetka kontrastuje z jasnym tłem i elementami ubioru. Ukazana została na tle wzorzystej draperii i przyozdobiona żółtym kwiatem mniszka lekarskiego. Kwiat ów, ze względu na swoją powszechność i plenność, symbolizuje trwałość życia. Stanowi więc zaprzeczenie pełnej zwątpienia i pesymizmu postawy młodzieńca. Popularny mlecz to również odniesienie do poematu Przybyszewskiego „Totenmesse”, którego bohaterem jest neurotyczny mężczyzna.

Melancholik siedzi z opuszczoną głową, jego ubiór jest ciemny, jedynie głowa i prawa dłoń zostały nieco mocniej doświetlone. Cień padający na ścianę tworzy wokół postaci mroczną aurę.

Artysta nie dążył do wiernego sportretowania postaci – celem dzieła jest oddanie nastroju człowieka, sportretowanie ducha. Bohater tego obrazu jest przygnębiony, zamknięty w sobie, werteryczny. Na jego młodej twarzy rysują się zmarszczki świadczące o głębokiej trosce, zmartwieniu, bólu. Ciało mężczyzny opiera się bezwładnie, jakby było bardzo zmęczone. Melancholik przebywa w świecie własnych rozmyślań, jest wyłączony z rzeczywistości.

Polecamy również:

  • Edvard Munch - biografia i obrazy

    Edvard Munch urodził się w 1863 roku w Loten w Norwegii jako drugie dziecko Christiana Muncha i Laury Bjolsen. Jego ojciec był lekarzem wojskowym, matka zmarła na gruźlicę, kiedy Edvard miał zaledwie pięć lat. Niedługo potem ,w 1877 roku zmarła jego starsza siostra, również na gruźlicę. Być może te... Więcej »

  • Jacek Malczewski - biografia i obrazy

    Jacek Malczewski urodził się w 1854 roku w Radomiu w zubożałej rodzinie szlacheckiej. Jego rodzicami byli Julian Malczewski, generalny sekretarz Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego w guberni radomskiej i Maria z domu Korwin. Z rodu Malczewskich wywodziła się też znana mistyczka Wanda Malczewska (ciotka Jacka),... Więcej »

  • Józef Mehoffer - biografia i obrazy

    Józef Mehoffer urodził się w roku 1869 w Ropczycach w rodzinie spolonizowanych Austriaków (zamieszkującej w Galicji od trzech pokoleń) jako trzeci syn Wilhelma i Aldony z Polikowskich. Ojciec Józefa pełnił funkcję radcy Sądu Krajowego, a później też pierwszego starosty powiatu... Więcej »

  • Henri de Toulouse-Lautrec - biografia i twórczość

    Henri de Toulouse-Lautrec urodził się w 1864 roku w Albi we Francji, w rodzinie o arystokratycznych korzeniach, wówczas już zubożałej i pozbawionej dawnej świetności. Jego rodzice, hrabia Alphonse i hrabina Adele, byli kuzynami. Henri był ich pierworodnym synem. Prawdopodobnie ze względu na zwyczaj... Więcej »

  • Architektura modernistyczna - charakterystyka

    Określenie „modernizm” w odniesieniu do architektury ma bardzo szeroki zakres i obejmuje kilkadziesiąt rożnych prądów (np. funkcjonalizm, radykalizm, sceptyczny humanizm, radykalny komunizm), które łączy zerwanie ze wszystkimi stylami historycznymi i odejście od stylizacji oraz nacisk na... Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 3 + 1 =
Jezz
2018-04-12 21:15:24
Mlecz jest symbolem o dwoistej naturze. Z jednej strony żywy i nasycony, z drugiej delikatny i nietrwały. Można go również odczytywać jako motyw wanitatywny, coś co przemija, jak wszystko na świecie. Jednak nawet w przemijaniu można upatrywać nadziei, jest to część naturalnego cyklu życia, w którym zarówno my, jak i mlecze umierając przeistaczamy się w inną formę materii dając pożywkę innym istnieniom. Ponad to, również w cieniu na ścianie upatruję motywu vanitas. Sam cień przypomina kształt czaszki, co przypomina nam o uwikłaniu naszego bohatera w nietrwałą materię.
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01