Literatura II połowy XIX w. w Europie - charakterystyka - strona 5

przeżycia bohaterów, którzy konfrontowali się z czymś (zjawiskiem, przedmiotem) o szczególnym znaczeniu. Proza impresjonistyczna pod względem konstrukcji nieco odbiegała od dzieł realizmu. W tym wypadku mniejsze znaczenie miała fabuła (często podzielona na niespójne fragmenty), a silniejszy nacisk kładziono właśnie na opisy, przeżycia, wrażenia itp.

W impresjonistycznej poezji duże znaczenie miało samo jej brzmienie. Nastrój dzieła starano się budować poprzez odpowiednie zestawienia głosek i wyrazów. Jeśli chodzi zaś o tematykę, koncentrowano się głównie na krótkich, nietrwałych, ulotnych zjawiskach i emocjach.

Duże znaczenie impresjonizm zyskał w dramacie. W tym wypadku niemal całkowicie stał się zaprzeczeniem realizmu, silnie akcentując znaczenie przeżywania przez widza sztuki. Całościową fabułę zastąpiono seriami momentów pełnych niedomówień i tajemnic.

Najważniejszymi przedstawicielami impresjonizmu byli m.in.: Marcel Proust, Paul Verlaine oraz Stanisław Wyspiański.

Symbolizm

Za datę narodzin symbolizmu – nurtu zwiastującego rychłe nadejście kolejnej epoki – uznaje się rok 1886. Podstawą tej świeżej jakości w sztuce było przekonanie, iż świat widziany zmysłami skrywa swojej

Komentarze (1)
Wynik działania 4 + 2 =
Uczeń
2016-12-05 17:25:49
Dzięki za pomoc!
Ostatnio komentowane
f
h9\ • 2020-09-22 15:56:45
Ja tylko powiem że ,JD
Dis • 2020-09-22 15:44:51
Co
kek • 2020-09-22 15:26:13
guiguigoiu
karuigy • 2020-09-22 14:15:16
JD
frou_sen • 2020-09-22 14:07:13