Namalowana przez Edgara Degasa w 1874 r. „Lekcja tańca” była obrazem powstałym na zamówienie Jeana-Baptiste Fure'a – francuskiego kompozytora oraz śpiewaka operowego. Jej namalowanie okazało się zadaniem bardzo trudnym, jako że artysta nie mógł oglądać tancerek podczas prób. Podziwiał więc jedynie pustą salę, a wyobrażenie o wyglądzie takiej lekcji zaczerpnął z opowieści osób biorących w niej udział.
![]() |
Edgar Degas „Lekcja tańca”/ The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002 |
„Lekcja tańca” - opis i analiza
Dzieło Edgara Degasa przedstawia lekcję tańca odbywającą się u Julesa Perrota. Mężczyzna ten, choć był szpetny i niski, dysponował wspaniałą zręcznością, co pozwoliło mu stać się jednym z najbardziej cenionych tancerzy XIX stulecia. Na obrazie znajduje się on w środkowej części, nieco po prawej stronie. Ubrany jest w srebrny garnitur i stoi podpierając się laską niemal tak wielką jak on, w bardzo wymownej, wręcz surowej pozie.
Wokół niego znajdują się tancerki. Są to głównie młode dziewczęta ubrane w charakterystyczne stroje. Część z nich dopiero oczekuje na swój występ – te będące na pierwszym planie, stojące plecami do widza. Inne przemieszczają się tanecznym krokiem, a kolejna grupa odpoczywa; najprawdopodobniej w towarzystwie swoich matek lub opiekunek. Dzieło została tak skomponowane, by wzrok odbiorcy poruszał się wzdłuż ściany (przerwanej portalem), obserwując rząd tancerek ukazanych w rozmaitych pozach.
Kolorystyka obrazu Degasa jest niezwykle bogata. W przestrzennej sali prób jest jasno, a jej delikatnie pistacjowe ściany dobrze współgrają z brązowymi belkami. Stroje dziewcząt są białe, lecz przyozdobione różnokolorowymi elementami. Niektóre z ćwiczących mają także barwne opaski na włosach.
„Lekcja tańca” - interpretacja
„Lekcja tańca” z 1874 r. jest jednym z dowodów na mistrzowski talent Degasa do oddawania ruchu i dynamiki sceny. Bardzo złożone dzieło – pełne postaci w różnorodnych pozach – demonstruje także jego wielkie umiejętności w dziedzinie kompozycji. Płótno to można traktować jako próbę charakterystycznego dla impresjonizmu uchwycenia momentu i oddania jego wspaniałej kolorystyki – obraz jest jasny i bardzo dobrze naświetlony. Degas w czasie tworzenia tego dzieła niewątpliwie pozostawał pod wpływem impresjonistów, z którymi przecież wystawiał swoje dzieła.
Obraz „Lekcja tańca” koncentruje się na ukazaniu ruchu – kwestii od lat nurtującej malarzy. Stanowi zarazem niezwykle ciekawe studium ludzkiego ciała: przybieranych przez człowieka pozycji, a także sposobu, w jaki może być ono oświetlane.
Degas miał wiele do powiedzenia w tej materii, o czym mogą świadczyć także inne obrazy przedstawiające tańczące postaci, jakie namalował, np. „Primabalerina” z 1878 r.