Interpretacja i motywy
Pigmalion jest postacią, która wbrew wszelkim racjonalnym przesłankom wierzy w siłę swojej miłości i zostaje za to nagrodzona. Mit o tym bohaterze jest opowieścią o potędze uczucia, które potrafi pokonać wszystkie przeszkody. Mamy tu także do czynienia z historią o spełnionym marzeniu.
Ważnym poziomem znaczeniowym tego mitu jest również relacja pomiędzy sztuką i życiem. Zwykle są one sobie przeciwstawiane, jako dwie nie mające ze sobą wiele wspólnego rzeczywistości. Tymczasem w micie o Pigmalionie sztuka i życie wzajemnie się przenikają, a nawet mowa tu o górowaniu porządku artystycznego nad realnością. W tym sensie życie jest tu postrzegane jako swoiste dzieło sztuki, które należy ukształtować wedle określonego planu.
Mit można również interpretować na poziomie psychologicznym. W tym sensie mówi on o typie mężczyzny pragnącym, aby partnerka erotyczna w pełni odpowiadała jego wyobrażeniom. W tym celu wybiera on kobietę, którą może w odpowiedni sposób ukształtować (tak zwany kompleks Pigmaliona). Ponadto w psychologii istnieje również pojęcie „efektu Pigmaliona”, polegającego na ustosunkowaniu nauczyciela wobec uczniów, których uważa za zdolnych, a którzy obiektywnie niekoniecznie są wybitnie inteligentni. Osoby takie pod wpływem wiary w ich możliwości często po pewnym czasie rzeczywiście zaczynają zdradzać szczególne zdolności i potwierdzają tym samym oczekiwania nauczyciela.
Bohaterowie
Pigmalion - król Cypru, rzeźbiarz
Galatea – wyrzeźbiona kobieta, ożywiona przez Afrodytę
Afrodyta – bogini miłości
Pafos – syn Galatei i Pigmaliona, zbudował świątynię Afrodyty