Klasycyzm w literaturze narodził się w XVI wieku we Włoszech, jego rozkwit przypada na wiek XVII i XVIII, a schyłek na trzecie dziesięciolecie XIX wieku, kiedy to został wparty przez idee romantyczne.
Twórcy tego nurtu programowo nawiązywali do antycznej teorii poezji zawartej w „Poetyce” Arystotelesa, a realizowanej m.in. przez Horacego. Za zadanie stawiali sobie połączenie piękna i prawdy poprzez naśladowanie rzeczywistości, dbałość i wewnętrzny ład i harmonię. Podstawą filozoficzną kierunku był racjonalizm. Rozumowi podporządkowywano uczucia i wyobraźnię. Dbano o regularną formę, tworzono zgodnie z założeniami danego gatunku, podporządkowywano twórczość artystyczną wielu rygorom. Ważną zasadą obowiązującą w literaturze była antyczna zasada decorum, wymagająca, by styl wypowiedzi dostosowany był do tematu. I tak np. tragedii, odzie, eposowi przypisany był styl wysoki, a komedii czy satyrze niski. Łączenie komizmu z tragizmem było niedopuszczalne. Ponadto należało dbać o prawdopodobieństwo przedstawianych zdarzeń oraz ich „przystojność”, nie wprowadzano więc postaci ani wątków fantastycznych, unikano też gwałtownych i brutalnych scen.
Literatura klasycystyczna miała ambicje
Klasycyzm w literaturze - cechy, przedstawiciele i dzieła
- Drukuj
- Drukuj
- Rozmiar
- AAA
Polecamy również:
-
Sentymentalizm w literaturze - cechy, przedstawiciele i dzieła
W literaturze sentymentalizm pojawił się pod koniec lat 70. XVIII wieku i trwał do początku wieku XIX. Nazwa kierunku wywodzi się do tytułu dzieła Laurence'a Sterne'a – „Podroż sentymentalna przez Francję i Włochy”. Więcej »
-
Rokoko w literaturze - cechy, przedstawiciele i dzieła
Termin „rokoko” trafił do literatury za pośrednictwem sztuki, gdzie cechował się lekkością, finezją oraz wyrafinowanym zdobnictwem. Styl ten zrodził się w opozycji do klasycyzmu i sentymentalizmu. Na gruncie literatury zasadnicza zmiana dotyczyła celu twórczości. Klasycystyczna formuła docere,... Więcej »
- Ostatnio dodane
- Losowe
- •Victor Hugo, Nędznicy – bohaterowie
- •Victor Hugo, Nędznicy – opracowanie
- •Victor Hugo, Nędznicy – streszczenie
- •John Green, Gwiazd naszych wina - streszczenie
- •Victor Hugo – biografia, książki
- •Odmiana przez liczby - liczba mnoga, liczba pojedyncza
- •Odmiana przez rodzaje - męski, żeński, nijaki, męskoosobowy, niemęskoosobowy
- •Charles Dickens, Klub Pickwicka – bohaterowie
- •Odmiana przez przypadki - deklinacja
- •Charles Dickens, Klub Pickwicka – opracowanie
- •Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, problematyka)
- •Mesjanizm - definicja, cechy, znaczenie w romantyzmie
- •Romantyzm w Niemczech - charakterystyka (przedstawiciele, cechy, geneza)
- •Mrożek Emigranci - streszczenie
- •Felieton - definicja, cechy, przykłady
- •Mała apokalipsa - opracowanie (czas i miejsce akcji, bohaterowie, problematyka)
- •Czasownik - odmiana, funkcja, pytania, rodzaje
- •Skarb Troi - bohaterowie
- •Folwark zwierzęcy - bohaterowie
- •Ballada romantyczna - cechy, przykłady, twórcy