Józef Pankiewicz Dziewczynka w czerwonej sukience - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Portret dziewczynki w czerwonej sukience” autorstwa Józefa Pankiewicza powstał w 1897 r. Artysta dwa lata wcześniej otrzymał zamówienie od Adama Oderfelda – mecenasa i opiekuna malarzy – na kilka portretów przedstawiających członków jego rodziny. Jednym z najbardziej znanych dzieł tej serii stał się obraz ukazujący jego córkę – Józefę Oderfeld.

Józef Pankiewicz Portret dziewczynki w czerwonej sukience opis obrazu
Józef Pankiewicz „Portret dziewczynki w czerwonej sukience”

 

„Portret dziewczynki w czerwonej sukience” - opis

W centrum obrazu znajduje się tytułowa dziewczynka, przedstawiona od kolan w górę. Ma na sobie czerwoną sukienkę z bufiastymi rękawami (kończą się na wysokości łokci). Jej jasne, niemal złote włosy swobodnie opadają przez lewe ramię. W prawej ręce, opuszczonej wzdłuż ciała dziecko trzyma chusteczkę, a jej druga dłoń spoczywa na znajdującym się obok krześle. Tłem portretu jest beżowo-żółtawa ściana. W prawym górnym rogu widnieją dwa kwiaty lilii.

Najbardziej przykuwający uwagę element dzieła Pankiewicza to twarz tytułowej bohaterki. Jest ona spokojna i skoncentrowana, szczególne wrażenie robią jej czarne oczy i niezwykle głębokie spojrzenie.

„Portret dziewczynki w czerwonej sukience” - interpretacja

Wielki wpływ na malarstwo Pankiewicza miała twórczość amerykańskiego malarza – Jamesa McNeila Whistlera. Ten impresjonista rodem z Lowell tworzył wspaniałe portrety ukazujące całe sylwetki uwiecznianych postaci. Często ukazywał je w takich pozycjach, by wywrzeć na odbiorcy jak największe wrażenie, a także dodatku oddać ich charakterystyczne cechy.

Szczególne znaczenie ma w przypadku omawianego portretu kolorystyka. Czerwona suknia niezwykle mocno wyodrębnia się na tle reszty obrazu, także utrzymanych w ciepłych, choć mniej wyrazistych, kolorach. Portret jest dobrze naświetlony, kontury przedstawionych elementów sprawiają wrażenie nieco rozmytych, jedynie lekko zaznaczonych – wygląda to tak, jakby scena spowita był lekką mgłą. Spod tej onirycznej warstwy wydobywa się ognista czerwień ubioru, burząc odczucie senności i spokoju. Józefa Oderfeldowa patrzy na odbiorcę w sposób wręcz przeszywający. Być może to tylko dziecięca ciekawość, może strach przed nową sytuacją.

„Portret dziewczynki w czerwonej sukience” nie jest zwykłym portretem, jednym z wielu, jakie zostały wykonane na przestrzeni wieków niezliczoną ilość razy. Wspaniała technika malarska Pankiewicza oraz umiejętność łączenia kolorów (wpływ impresjonizmu) zaowocowały tym, że płótno to jest niezwykle charakterystyczne i rozpoznawalne. Bohaterka nie została uwieczniona jako jedno z wielu dzieci, anonimowa postać, lecz stała się dzięki obrazowi powszechnie znana z imienia i nazwiska, jako Józefa Oderfeldowa – dziewczynka o niezwykłym, tajemniczym spojrzeniu.

Polecamy również:

  • Leon Wyczółkowski - biografia i obrazy

    Leon Wyczółkowski przyszedł na świat 11 kwietnia 1852r. w Hucie Miastkowskiej (dzisiejsze województwo mazowieckie). W 1869 rozpoczął edukację i uczęszczał do Warszawskiej Klasy Rysunkowej, gdzie uczył się pod kierunkiem Wojciecha Gersona, Antoniego Kamieńskiego oraz Rafała Hadziewicza. Więcej »

  • Władysław Podkowiński - biografia i obrazy

    Władysław Podkowiński przyszedł na świat 4 lutego 1866 r. w Warszawie. Był jedynym dzieckiem Antoniego Podkowińskiego – nadkonduktora – oraz Walerii z Gardowskich. Kiedy miał zaledwie cztery miesiące, jego ojciec zginął w katastrofie kolejowej. Wkrótce matka, chociaż przechowywała w pamięci... Więcej »

  • Impresjonizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Impresjonizm to termin wywodzący się z języka łacińskiego, w którym impressio oznacza wrażenie, odbicie. Określa się nim nurt w sztuce powstały w malarstwie drugiej połowie XIX stulecia. Najważniejsze założenia tego kierunku postulowały konieczność oddania danego momentu w taki sposób, w jaki został... Więcej »

  • Postimpresjonizm - cechy, przedstawiciele, charakterystyka

    Postimpresjonizm to zespół zjawisk obserwowany głównie w sztuce francuskiej na przełomie wieków XIX i XX. Choć ramy czasowe zostały określone wyjątkowo precyzyjnie – od 1886 r. (ostatnia wystawa impresjonistów) do 1905 (pierwsza wystawa fowistów) – nie oddaje to... Więcej »

  • Symbolizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się... Więcej »

Komentarze (9)
Wynik działania 2 + 1 =
6kkkkkkkkk
2023-10-28 11:19:51
je można nic znaleźć
????
2020-11-17 13:44:50
XD ludzie tu trzeba myśleć a nie patrzeć do internetu XD
hjniololyu
2020-11-10 15:40:44
super
barman z boku
2020-11-02 15:08:31
bardzo fajne
Pilna Uczennica
2020-10-27 16:53:54
Moglibyście podać nastrój przedstawionego obrazu
UCZEN
2020-10-07 08:35:00
Jest bardzo pomocne
Max wuj
2017-10-10 15:11:52
Jest spoko ale mogliście oddać nastrój obrazu
UCZEN
2017-05-11 14:53:26
jak to wstawilem prosze pani to moje jest
ola
2016-10-24 14:36:51
Super
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
"Treść wiersza bezpośrednio nawiązuje też do istniejących wówczas, tajnych układó...
• 2024-07-02 05:43:44
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42