Ubu imperator - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Ubu Imperator” to obraz namalowany przez Maxa Ernsta w 1923 roku.

Niemal cały plan dzieła wypełnia olbrzymia, dziwaczna postać przypominająca wielką wieżę. Jej ręce są wzniesione ku górze, posiada nos, a także coś na kształt zielonego szalika. Za postacią, na ziemi rozpościera się jej cień. Tło obrazu przypomina jałowy, suchy grunt pozbawiony śladów życia. Przywodzi na myśl pustynię.

Umieszczona w centrum postać wydaje się potężnym i nieludzkim monstrum. Warto zwrócić uwagę, jak zostało wspomniane, na jej podobieństwo do wieży. Kojarzy się ona zarówno z biblijną wieżą Babel, czyli budowlą wzniesioną w celu przewyższenia Boga, jak i z krzywą wieżą w Pizie. Ta druga została wybudowana niejako bez należytego przygotowania i dostatecznej architektonicznej wiedzy. Podobne wrażenie sprawia postać obecna na obrazie. Z jednej strony, wzbudza ona niepokój, a nawet strach, jest bowiem potężnych rozmiarów.  Z drugiej zaś – jej fundamenty są niezwykle kruche. Widać, że wieża została przymocowana do podłoża jedynie za pomocą małego haka. Ta rzucająca się w oczy dysproporcja pomiędzy rozmiarem a stabilnością budowli może wskazywać na to, że jej siła jest pozorna i w każdej chwili może się załamać.

Kolejnym istotnym szczegółem obrazu Ernsta są ręce wzniesione niejako w geście błogosławieństwa. Detal ten stanowi odwołanie do chrześcijańskiej ikonografii, w której w taki sposób przedstawia się Chrystusa. Może to oznaczać, że monstrualna budowla jest tutaj metaforą Kościoła katolickiego i jego doktryny, do których – jak wiadomo – Max Ernst miał bardzo krytyczny stosunek. W tym sensie obraz może w symboliczny sposób wyrażać upadek religijności jako nadrzędnego dyskursu o świecie, dokonującego się w rzeczywistości nowożytnej.

Metaforyczne znaczenie ma również pustynia znajdująca się w tle – symbolizuje ona jałowość i kryzys wartości cywilizacji. Jedyny zielony akcent został umieszczony na szyi Imperatora Ubu. Przypomina on szalik, który powoli zsuwa się na ziemię. Można to interpretować jako zwiastun powolnej utraty kontaktu człowieka z naturą. Warto również zwrócić uwagę na cień znajdujący się za postacią – podobny do pożaru, może być znakiem upadku Imperatora.

Polecamy również:

  • Dzień i noc - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Dzień i noc” to dzieło, które Max Ernst namalował w latach 1941-1942. Przedstawia ono ponury skalisty krajobraz utrzymany w ciemnej kolorystyce. Dominujący jest tu obraz nocy – granatowe niebo i zarysy głazów. Na ciemnym tle znajdują się jednak ślady dnia, przypominające fotografie... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 5 =
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01