Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Mit o Apollo - opracowanie (interpretacja, bohaterowie, motywy)

Ostatnio komentowane
git
zboczony maciek • 2018-06-17 19:28:46
erl98ghurt;g
g"SMRp;b' • 2018-06-17 13:48:24
istnieją też możliwości zweryfikowania rozkładu alkoholu we krwi w sposób matematycz...
aśka • 2018-06-17 11:01:08
ok
andrzej duda • 2018-06-14 10:31:18
Unia w Krewie 1386? Od kiedy? Unia w Krewie to rok 1385.
jjj • 2018-06-14 05:18:25
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Mity związane z bogiem Apollem dotyczą kilku problemów. Najważniejszym z nich jest zagadnienie sztuki. Apollo to wielbiciel piękna i harmonii, pełni rolę zwierzchnika dziewięciu Muz i sam zajmuje się grą na lutni. W literaturze jest zatem zwykle traktowany jako patron liryki. Apollo konotuje cechy takie jak: jasność, optymizm czy zachwyt nad naturą. Fryderyk Nietzsche, odwołując się do postaci tego mitologicznego bóstwa, wyróżnił w kulturze europejskiej dwa zasadnicze nurty: apolliński i dionizyjski. Pierwszy z nich koncentruje się wokół wartości ładu, klasycznego piękna i doskonałych proporcji. Jego przeciwieństwem jest natomiast żywioł dionizyjski, który polega na dominacji obrazów ciemności, dysharmonii i duchowego zagubienia. Tradycyjnie Apollo jest zatem uosobieniem sztuki, dla której ważne są doskonała forma i intelektualizm.

Należy jednak zaznaczyć, że bardzo interesującą reinterpretację postaci Apolla przedstawił Zbigniew Herbert w wierszu „Apollo i Marsjasz”. W ujęciu poety pojedynek boga i fletnisty zakończył się zwycięstwem Marsjasza, ponieważ prawdziwy osąd wydała tu natura płacząca po śmierci muzyka. Boski Apollo okazał się zupełnie niewrażliwy na cierpienie, odzierając

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 2 =