Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Mit o Apollo - opracowanie (interpretacja, bohaterowie, motywy)

Ostatnio komentowane
jak mnie dopadną to mnie zabiją przyjadą na swoich rowerkach kradzionych z złomu i aut...
janusz korwin darwin • 2020-01-22 13:12:07
Piszczałka "zamknięta" to piszczałka zamknięta obustronnie (jej długość fali to 2L...
Doktor • 2020-01-22 13:02:15
Artykuł należy uzupełnić o wykres funkcji P(t)=u(t)*i(t), ponieważ wartości skuteczn...
elfw • 2020-01-22 11:15:25
essa
knopers • 2020-01-20 18:18:59
no właśnie
co cie to 2 • 2020-01-20 15:57:36
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Mity związane z bogiem Apollem dotyczą kilku problemów. Najważniejszym z nich jest zagadnienie sztuki. Apollo to wielbiciel piękna i harmonii, pełni rolę zwierzchnika dziewięciu Muz i sam zajmuje się grą na lutni. W literaturze jest zatem zwykle traktowany jako patron liryki. Apollo konotuje cechy takie jak: jasność, optymizm czy zachwyt nad naturą. Fryderyk Nietzsche, odwołując się do postaci tego mitologicznego bóstwa, wyróżnił w kulturze europejskiej dwa zasadnicze nurty: apolliński i dionizyjski. Pierwszy z nich koncentruje się wokół wartości ładu, klasycznego piękna i doskonałych proporcji. Jego przeciwieństwem jest natomiast żywioł dionizyjski, który polega na dominacji obrazów ciemności, dysharmonii i duchowego zagubienia. Tradycyjnie Apollo jest zatem uosobieniem sztuki, dla której ważne są doskonała forma i intelektualizm.

Należy jednak zaznaczyć, że bardzo interesującą reinterpretację postaci Apolla przedstawił Zbigniew Herbert w wierszu „Apollo i Marsjasz”. W ujęciu poety pojedynek boga i fletnisty zakończył się zwycięstwem Marsjasza, ponieważ prawdziwy osąd wydała tu natura płacząca po śmierci muzyka. Boski Apollo okazał się zupełnie niewrażliwy na cierpienie, odzierając

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 3 =