Gustaw Courbet Kamieniarze - opis, interpretacja i analiza obrazu

 

„Kamieniarze” to obraz Gustawa Courbeta, który powstawał w latach 1849 - 1850. Był to okres, w którym w malarstwie niepodzielnie dominował akademizm – pogląd na sztukę ściśle związany z postulatami wysuwanymi przez ówczesne Akademie Sztuk Pięknych. Zgodnie z ich wytycznymi sztuka powinna przedstawiać piękno, najczęściej wykorzystując motywy zaczerpnięte z mitologii lub kultury orientalnej. Dzieło ukazujące dwóch mężczyzn pracujących w pocie czoła przy kruszeniu kamieni z pewnością nie wpisywało się w estetyczne poglądy zwolenników akademizmu.

Opis

Kolorystyka obrazu Courbeta jest stonowana – dominują ciepłe odcienie brązu i beżu, a w tle pojawia się zacieniona zieleń górskiego stoku. W prawym górnym rogu widoczny jest prześwit błękitnego nieba. W tej scenerii pracuje dwóch mężczyzn, którzy widnieją na pierwszym planie. Zostali oni utrwaleni w dynamicznych pozycjach – podczas pracy w kamieniołomie. Noszą na sobie potarganą i zniszczoną grubą odzież ochronną, na stopach mają wysłużone buty. Mężczyzna stojący po lewej stronie trzyma w rękach wiklinowy kosz wypełniony maleńkimi kamieniami, który ledwo może unieść – wskazuje na to pozycja umożliwiająca mu złapanie równowagi. Pracownik znajdujący się po prawej stronie dzierży w dłoniach niewielki młot i bierze zamach, by uderzyć w kamienie  i pokruszyć je na mniejsze kawałki.
    
Twarze mężczyzn przedstawionych na obrazie Courbeta są niemal niewidoczne. Kamieniarz stojący po lewej stronie zwrócony jest plecami do widza, natomiast oblicze drugiego robotnika spowite jest cieniem rzucanym przez znajdujący się na jego głowie kapelusz. Można jednak dostrzec malujące się na nim skupienie, co wskazuje na jego zupełne poświęcenie pracy.
    

Interpretacja   

„Kamieniarze” Courbeta to obraz niewątpliwie wpisujący się w nurt malarstwa realistycznego. Autor ukazał na swym płótnie nie tylko trudną i pełną wyzwań codzienność biednych robotników, lecz wskazał także na wielkie znaczenie, jakie w ludzkim życiu ma praca. Dzieło to można uznać także za głos artysty zabrany przezeń w kwestiach politycznych (wydarzenia z życia Courbeta pokazują, iż był on bardzo negatywnie nastawiony do rządu i porządku panującego wówczas we Francji). Płótno to najpierw wywołało kontrowersje w Salonie Paryskim, gdzie zbierali się najbardziej znaczący malarze, głównie zwolennicy akademizmu. Ukazując ciężką dolę robotników uzbrojonych w niewielki młot i odzianych w potargane stroje, którzy muszą zmagać się z losem ciężkim jak kruszone przez nich kamienie, wymierzył Courbet cios w burżuazję – bogatych mieszczan zaciekle separujących się od biedoty i prozy życia.
    
Dzieło francuskiego malarza, chociaż ukazuje tak prostą i zwykłą scenę, stało się jednym z najważniejszych obrazów w historii malarstwa. Niestety, w trakcie II wojny światowej, a dokładniej bombardowań Drezna, uległo zniszczeniu. Dzisiaj znane jest tylko z licznych reprodukcji.

Gustave Courbet, Kamieniarze
Kamieniarze, 1849/ The Yorck Project: 10.000 Meisterwerke der Malerei. DVD-ROM, 2002

Polecamy również:

  • Jean-Francois Millet - biografia i obrazy

    Jean-Francois Millet przyszedł na świat 4 października 1814r. w Grouchy. Pochodził z wiejskiej rodziny, w której był najstarszym dzieckiem. Podstawy swej wiedzy zdobywał pod opieką dwóch księży z Grouchy. Dzięki nim poznał łacinę i literaturę. W wieku 19 lat zaczął praktyczną naukę malarstwa, w czym... Więcej »

  • Honore Daumier - biografia i obrazy

    Honore Daumier przyszedł na świat 26 lutego 1808r. w Marsylii. Był trzecim dzieckiem Jeana Baptisty Daumiera i Cecile Catherine Philip. Jego ojciec był z zawodu szklarzem, który w 1814r. udał się do Paryża (żona i dzieci dołączyli do niego 2 lata później), gdzie zawiodły go jego literackie aspiracje... Więcej »

  • Symbolizm - cechy, przedstawiciele, opis

    Symbolizm jako kierunek w sztukach plastycznych i literaturze zapoczątkowany został w II połowie XIX stulecia. U jego podstaw legło przeświadczenie, iż świat poznawany przez człowieka jest tylko pozorny, a w jego głębi (pod tym, co dostępne ludzkiemu poznaniu) kryją się prawdziwe wartości, których nie da się... Więcej »

  • Malarstwo historyczne - cechy, przedstawiciele, opis

    Malarstwo historyczne narodziło się już w starożytności (Egipt, Mezopotamia). Obrazy przedstawiające ważne wydarzenia z dziejów ludzkości tworzony były także w innych epokach, lecz szczególną popularność zyskały dopiero w klasycyzmie, kiedy zgodnie z teoriami akademickimi malarstwo uważane było za... Więcej »

  • Józef Chełmoński - biografia i obrazy

    Józef Chełmoński przyszedł na świat 7 listopada 1849r. w Boczkach (dzisiejsze województwo łódzkie). Wywodził się ze zubożałej szlachty, a jego ojciec - Józef Adam Chełmoński – był dzierżawcą majątku w Boczkach, natomiast matkę – Izabelę Łoskowską – uważano za kobietę... Więcej »

Komentarze (4)
Wynik działania 3 + 3 =
asf
2019-01-06 18:15:31
gut
układ hamulcowy
2018-03-05 11:15:34
Nudne
Yebaniutki
2017-03-16 18:27:22
Brakuje drugiego planu a reszta to wszystko dobrze dZIEKI
Jan
2015-11-19 16:17:34
Hehe
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17
nadal nie umiem tego napisać
• 2024-06-04 10:48:42
Mógłby być jeszcze do tego cały utwór napisany.
• 2024-06-03 19:41:43