Kultura hellenistyczna - pojęcie, cechy, znaczenie, rozwój, twórcy

Podbój imperium perskiego sprawił, że Grecy i Macedończycy stali się panami głównych ośrodków wschodniej cywilizacji. Helleni tym bardziej utwierdzili się w przeświadczeniu o absolutnej wyższości ich cywilizacji. Dlatego po zapanowaniu w Egipcie i na Bliskim Wschodzie, praktycznie nic stamtąd nie przejęli, a wręcz przeciwnie – starali się we wszystkim naśladować ojczyste wzory i nie splugawić ich miejscowymi wpływami. Podboje Aleksandra miały wpływ dla rozwoju kultury. Polegało to na ogromnym wzroście zasobów materialnych greckiej cywilizacji.

Najbardziej charakterstyczną cechą kultury hellenistycznej jest jej zdumiewająca – biorąc pod uwagę ogrom obszarów jakie objęła – jednolitość. Jednolitość kultury hellenistycznej była wynikiem powszechnego przyjęcia ateńskiego wzoru wykształcenia (fizycznego i moralnego obywatelskiego kształcenia w gimnazjonach oraz „wyższego” wykształcenia, stworzonego przez Isokratesa wykształcenia retorycznego) i wychowania. Wszyscy obywatele – od ujścia Rodanu, aż po północny Afganistan, spędzali czas w taki sam sposób, czytali tych samych autorów, dodatkowo miasta w których spędzali czas budowane lub odbudowywane były wg takiego samego schematu - o regularnej siatce ulic, podobnych teatrach, obiektach sportowych i agorach.

Kultura Hellenistyczna - Gimnazjon

Najważniejszym obiektem w epoce hellenistycznej był gimnazjon – miejsce ćwiczeń sportowych. Dla porównania – w epoce klasycznej była to łąka z wytyczoną bieżnią oraz wysypanym piaskiem boiskiem do ćwiczeń fizycznych (palestra). Gimnazjony, w epoce hellenistycznej – zostały przeniesione do miast i stały się najokazalszymi kompleksami architektonicznymi. Standardowy gimnazjon składał się z bieżni, boiska oraz wielu innych pomieszczeń, jak np. szatnia, sale wykładowe, magazyny czy łazienki. Dodatkowo przeistoczył się z obiektu sportowego, w instytucję wychowawczo – kulturową (miejscem spędzania wolnego czasu, szkołą czy też klubem). W gimnazjonach odbywały się również imprezy kulturalne, które nie wymagały lokalizacji w teatrze. Były to np. dyskusje, wykłady publiczne.

Kultura Hellenistyczna - Rzeźba

Epoka hellenistyczna była ostatnim twórczym okresem – we wszystkich dziedzinach kultury, cywilizacji greckich polis. Przykładem łączenia tradycji i nowatorstwa jest rzeźba. Po opanowaniu przez Lizypa trzeciego wymiaru, rzeźba osiągnęła pełnie doskonałości formalnej w ramach obowiązujących w niej reguł. Artyści, którzy podejmowali klasyczną tematykę, w pewien sposób byli zmuszeni do naśladowania starych mistrzów. Rzeźba hellenistyczna poszerzyła (w porównaniu do rzeźby z epoki klasycznej) zakres tematów. Ówcześni artyści tworzyli rzeźby o charakterze egzotycznym, frywolnym czy też codziennym, zaczęto wykonywać również rzeźby grupowe (np. Laokoon z synami).

Kultura Hellenistyczna - Architektura

Architektura hellenistyczna, to przede wszystkim zakładanie nowych miast, z żelaznym repertuarem budowli publicznych, jak np. teatr, gimnazjon, budynek rady. Dodatkowo powstał budynek łączący dom mieszkalny z budynkiem publicznym - pałac królewski. Niestety nic nie zachowało się z największych i najwspanialszych kompleksów Antiochii i Aleksandrii, odnaleziono jedynie resztki jednego z pałaców króla Macedonii.

Kultura Hellenistyczna - Filozofia

Filozofia hellenistyczna w podstawowych kwestiach odeszła od filozofii klasycznej. Dwie najbardziej wpływowe szkoły tego okresu: epikurejska i stoicka, do tej pory bardzo różniące się od siebie i zwalczające się wzajemnie, odrzuciły przeciwstawienie Boga naturze. Dodatkowo, w odróżnieniu od swoich poprzedników, którzy kładli nacisk na społeczny aspekt życia ludzkiego, obie szkoły stworzyły wysoko gloryfikowany ideał wolnego człowieka – wolnego wewnętrznie i dzięki temu szczęśliwego.

Stoicy uważali, że świat jest przeniknięty przez Boga, a wszystko dzieje się z absolutną koniecznością, która była jednocześnie boską opatrznością. Samo szczęście jest udziałem człowieka – mędrca, który jest świadomy koniecznego oraz rozumnego charakteru rzeczywistości. Każdy człowiek, który identyfikuje własną wolę z boską koniecznością oraz zgodnie z nią postępuje, jest ponad bólem, strachem i jest szczęśliwy. Stąd też wzięły się pojęcia „stoicyzm”, „stoicki spokój". Stoicki mędrzec był zupełnie samowystarczalny. W praktyce rozumiał oraz wypełniał obowiązki wobec społeczeństwa, w którym żył. Dlatego też stoicyzm można było pogodzić z działalnością polityczną, co nie było możliwe w epikureizmie.

Epikurejczycy uważali, że szczęście to doznawanie przyjemności, które pojmowane było jako spokój duszy i brak cierpień, które dało się osiągnąć przy ograniczeniu potrzeb do najbardziej niezbędnych oraz zapanowaniem nad strachem przed śmiercią i bogami. Epikurejczyk nie uznawał powszechnie przyjętych norma społecznych – jednak aby uniknąć represji ze strony zbiorowości (co zakłóciłoby mu doznawanie przyjemności), stosował się do nich. W przeciwieństwie do stoika, epikurejczyk nie uczestniczył w życiu politycznym.

Kultura Hellenistyczna - Nauka

W epoce hellenistycznej nauka osiągnęła szczyt. W III i na początku II w. p.n.e miała swój ośrodek w Muzeum Aleksandryjskim, które było założone na wzór ateńskiego Lykieonu. Było ono stowarzyszeniem literatów i uczonych, którzy byli utrzymywani przez króla. Zajmowali się badaniami naukowymi w dowolnych dziedzinach. Pomocą dla badań była ogromna biblioteka, która liczyła 700000 ksiąg (zwojów papirusu). Największe osiągnięcia epoka hellenictyczna miała w matematyce, fizyce, geografii i astronomii. Największy wkład w rozwój matematyki miał Apollonios z Perge (twórca trygonometrii i prekursor geometrii analitycznej) i Archimedes z Syrakuz. Głównym ograniczeniem w matematyce greckiej, był brak zera oraz literowy system zapisu cyfr, o sprawiało, że operacje przeprowadzano drogą geometryczną.

Kultura Hellenistyczna - Astronomia

Astronomami w epoce hellenistycznej, byli wybitni matematycy. Wykorzystywali oni materiał obserwacyjny pokoleń astronomów mezopotamskich oraz ateńskich do stworzenia modeli wszechświata, wyjaśniających ruchy ciał niebieskich na firmamencie. Obok wcześniejszego modelu geocentrycznego (Ziemia umieszczona w środku kosmosu), Arystarchos z Samos stworzył model heliocentryczny (Słońce umieszczone w środku kosmosu). Apollonis z kolei wyliczył, że torami ciał niebieskich mogą być elipsy lub epicykle. Hipparchos (najsłynniejsy astronom starożytności) przyjął model geocentryczny i teorię epicykli. Takiego wyboru dokonał ze względów estetycznych (koło to figura doskonalsza niż elipsa) i światopoglądowych (środek wszechświata najbardziej oddalony od gwiazd – utożsamianej z Bogiem, to najgorsze miejsce w kosmosie, jednak odpowiednie dla Ziemi).

Polecamy również:

  • Aleksander Wielki - biografia, dokonania

    Aleksander Wielki urodził się w 356 p.n.e.. Najstarszy prawowity syn króla Macedonii Filipa II. Filip II Macedoński zadbał o wykształcenie Aleksandra. Jednym z nauczycieli Aleksandra był Arystoteles – grecki filozof. Uczył go przede wszystkim polityki i literatury. W wieku 16 lat odparł ataki trackiego... Więcej »

  • Podbój Grecji przez Rzymian - przyczyny, przebieg, skutki

    Greckie polis leżące głównie na zachodzie znalazły się w obliczu nowego groźnego wroga – Rzymu. Zagrożony ekspansją rzymską greckie miasto – państwo Tarent zwróciło się o pomoc do króla Epiru Pyrrusa. Jednak wiecznie podzielone polis nie potrafiły dojść do porozumienia w kwestiach... Więcej »

  • Kultura i sztuka starożytna - charakterystyka

    Właściwą kulturę grecką poprzedzała kultura kreteńska i mykeńska (XIX – XII w. p. n. e.). W XV w. p.n.e. Achajowie najechali Kretę i zapoczątkowali surowy styl mykeński. W dziejach kultury greckiej wyróżnia się natomiast trzy podstawowe okresy. Więcej »

  • Starożytna Macedonia i wojny macedońskie - przyczyny, przebieg, skutki

    Starożytna Macedonia (Μακεδονικό βασίλειο), to antyczne królestwo na Półwyspie Bałkańskim. W starożytności zamieszkała przez Macedończyków, przez lud grecki z plemienia Dorów. Centrum... Więcej »

  • Wojna peloponeska - przyczyny konfliktu i wybuch wojny

    W latach 490 – 479 p.n.e., dwa największe polis greckie (miasta – państwa) walczyły wspólnie o niepodległość całej Grecji przeciwko imperium perskiemu. Ostateczne zwycięstwo greków zapoczątkowało nowy układ sił w Starożytnej Grecji. Od tego okresu Ateny wraz z Związkiem Morskim –... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 3 =
Ostatnio komentowane
supa
• 2024-12-05 14:20:12
ess
• 2024-12-04 18:43:47
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
nie jaja nie
• 2024-11-30 20:37:38
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie j...
• 2024-11-28 16:29:46