Świętoszek jako demaskacja hipokryzji religijnej

Molier stworzył „Świętoszka” niejako w odpowiedzi na ataki ze strony możnych i wpływowych organizacji działających we Francji w połowie XVII wieku, jakie wywołała premiera „Szkoły żon” w 1662 roku – komedię uznano za niemoralną i obraźliwą wobec uczuć „prawdziwych” katolików, autor musiał więc stoczyć długą i mozolną walkę o jej obecność na deskach francuskich teatrów. Jego poplecznikiem w tej batalii stał się sam Ludwik XIV, szybko okazało się jednak, że nawet tak potężny i wolnomyślicielski monarcha nie posiada wystarczających narzędzi do przeciwstawienia się woli możnych świętoszków swoich czasów.

Aby w pełni zrozumieć owe zależności trzeba przypomnieć sobie, iż cały wiek XVII był czasem wzmożonej działalności kontrreformacji, która swój wysiłek kierować miała głównie na odnowienie religijnej jedności i morale kościoła katolickiego. W wielu krajach owa działalność zaowocowała brutalnymi prześladowaniami, wykluczeniami grup innowierczych ze społeczeństwa, a w końcu również zapłonięciem heretyckich stosów, które stały się najhaniebniejszym znakiem tych czasów. W podobnych warunkach sporymi wpływami cieszyć zaczęło się tzw. Towarzystwo Świętego Sakramentu, składające się przede wszystkim

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 1 =
Ostatnio komentowane
Stary siedzi na wersalce i...
Stary • 2020-10-29 19:18:40
good!
g00dguy • 2020-10-29 18:59:42
xd
luka • 2020-10-29 09:49:59
fajny
lily • 2020-10-29 09:21:27
p
sm • 2020-10-29 08:05:04