Molier przeszedł do historii dramatu jako doskonały znawca ludzkiej psychiki, dzięki czemu tworzone przez niego postaci noszą zawsze bardzo charakterystyczne, symptomatyczne dla opisywanych zjawisk rysy, idealnie spełniając również funkcję komediową. W „Świętoszku” bohaterowie są więc głównym źródłem komizmu przez nieprzystawalność swoich zachowań do rzeczywistości – w przypadku Tartuffa zamierzoną i w pełni świadomą, w przypadku Orgona wynikającą z zaślepienia fałszywym przyjacielem.
Tartuffe pozostaje śmiesznym przez cały okres swoich aktorskich zmagań o wkupienie się w łaski Orgona – bawią jego upewnienia o ascetycznym trybie życia i żądania usunięcia z jego drogi wszelkich zjawisk noszących znamiona grzechu, choć – jak rychło się okazuje – wcale nie jest tak surowym sędzią w kwestii własnych słabości. Bawi łatwość, z jaką kobiece wdzięki Elmiry kruszą bożą bojaźń świętoszka, doskonały efekt komiczny wywołuje też zestawienie ostentacyjnej surowości Tartuffa z żywiołową, przepełnioną trzeźwej i logicznej refleksji naturą Doryny, która w swej prostocie i niemal dziecinnej niewinności nie boi się nazywać rzeczy po imieniu i w głos śmiać się z kiepskiego aktorstwa swego adwersarza, które aż nadto jest wyraźnym dla obiektywnego obserwatora.
Drugim z bohaterów na wskroś komicznych jest oczywiście Orgon, w którego przypadku źródłem śmieszności są opozycyjne wobec Tartuffa cechy charakteru – naiwność i szczera pobożność pchające tę postać do zaufania każdemu, kto potrafi zręcznie na niej zagrać. Przypomina w tym nieco Don Kichota – widzi rzeczywistość nie taką, jaką jest, lecz taką, jaką pragnąłby, by była, dostosowując swoje zachowania do owej wyidealizowanej wizji. Efekt komiczny „Świętoszka” polega w dużej mierze na zestawieniu ze sobą owych dwóch charakterów na zasadzie paradoksu – Orgon szuka w Tartuffie lepszej wersji samego siebie, odnajduje zaś swoje całkowite przeciwieństwo.
Dzieło jest też znakomitym przykładem komedii intrygi przez doskonale stopniowane napięcie i – razem z nim – śmieszność kolejno przesuwających się obrazów, które swoje apogeum osiągają w momencie zdemaskowania świętoszka, gdy w pełni miłosnego uniesienia wobec Elmiry wpada prosto w ramiona Orgona. Ów moment staje się jednocześnie punktem zwrotnym akcji całego dramatu pociągając za sobą odkrycie prawdziwego oblicza obłudnika i zamianę tonu czysto komediowego na tragiczny, gdy rodzinie zaczyna grozić zupełnie realne, dotkliwe w swoich skutkach niebezpieczeństwo. Śmieszy sposób doprowadzenia do owej demaskacji przez zaaranżowanie teatralnej scenki na potrzeby Orgona, w czym domownicy odwołują się przecież do praktyki stosowanej prze samego Tartuffa – jego komedianctwo okazuje się więc bronią obosieczną, mogącą równie dobrze przysłużyć się do zdobycia przychylności pobożnego szlachcica, jak i do przecięcia jego planów.
Intrygi bohaterów „Świętoszka” – zarówno „obozu” pozytywnego, jak i samotnie walczącego z nim Tartuffa – znajdują w finale szczęśliwe zakończenie, obłuda zostaje bowiem ukarana, a szczere przywiązanie i uczciwość nagrodzone. Tym samym Molier zrealizował w swoim dziele najważniejsze założenia komedii intrygi jako gatunku posługującego się zawsze podobnym, prowadzącym do pozytywnego zakończenia schematem.
Świętoszek jako komedia charakterów i intrygi
Polecamy również:
-
Świętoszek - plan wydarzeń
1. Rozmowa domowników z Panią Pernelle, w której opisany zostaje „reżim” panującego w domu świętoszka i zaślepienie Orgona jego osobą.2. Orgon opowiada Kleantowi jak poznał Tartuffa.3. Ojciec wyjawia Mariannie zamiar wydania jej za mąż za swego ulubieńca.4. Sprzeczka Walerego z Marianną,... Więcej »
-
Świętoszek - geneza
„Świętoszek” powstawał w bardzo specyficznym czasie, zarówno w rozumieniu szczególnego okresu we francuskiej literaturze, jak i burzliwego okresu w życiu samego Moliera. Działalność kontrreformacji pozostawiła po sobie spuściznę w postaci licznych kongregacji mających na pieczy cnotę i... Więcej »
-
Świętoszek - czas i miejsce akcji
Akcja utworu osadzona została w realiach współczesnych autorowi, choć nie uległy one w żadnym miejscu konkretyzacji, stąd też „Świętoszek” z powodzeniem inscenizowany jest również w XXI wieku, nie tracąc wiele na swej aktualności. Więcej »
-
Świętoszek - interpretacja
W „Świętoszku” Molier podjął się próby analizy problemu bardzo żywotnego w społeczeństwie XVII-wiecznej Francji, a jednocześnie niezwykle trudnego do ujęcia w krótkiej, możliwej do odegrania na scenie w zaledwie dwie godziny komedii. Więcej »
- Świętoszek - bohaterowie