Edvard Munch Madonna - opis, interpretacja i analiza obrazu

Między rokiem 1894 a 1985 Munch namalował pięć wersji Madonn – rozpoczynał od portretu, a kolejne prace ewoluowały w stronę półaktu. Najbardziej znana wersja pochodzi z 1984 roku, jest to olej na płótnie o wymiarach 91 x 70,5 cm. Dzieło obecnie znajduje się w Muzeum Muncha w Oslo.

Edvard Munch Madonna opis obrazu
Edvard Munch „Madonna” (1894)/ edvard-munch.com

 

Obraz przedstawia piękną nagą kobietę w chwili uniesienia. Światło skupia się na jej nagich piersiach i brzuchu. Głowę okalają ciemne rozrzucone włosy. Ramiona splecione za plecami dają wrażenie ruchu obrotowego postaci, podkreślanego dodatkowo przez kołowe pociągnięcia pędzla malującego tło. Munch odszedł tu od konwencji przedstawiania ludzi-zjaw i ukazał piękną twarz modelki zdradzającą najwyższą rozkosz.

Servaes, jeden z krytyków zajmujących się twórczością Muncha, napisał:

(…) Jest to moment tuż przed najwyższą ekstazą miłości i czystym oddaniem się, kobieta zbliżając się do swojego najświętszego spełnienia, osiąga moment nadnaturalnej piękności, a jej kochanek, doświadczając tego widoku, doznaje wizji madonny (...).

Widz zostaje postawiony przez Muncha właśnie w pozycji kochanka.

To połączenie erotyzmu i sacrum wywołało skandal. Tytuł wskazuje na religijną treść dzieła. Odbiorca spodziewa się wizerunku Matki Boskiej, a otrzymuje obraz kobiety w ekstazie. Do XX wieku Maryja przedstawiana była jako dojrzałą niewiastę o łagodnych rysach – u Muncha mamy do czynienia z młodą, namiętną osobą. A jednak podobnie jak inne wyobrażenia, Madonna Muncha jest spokojna, pewna siebie i skromnie przymyka oczy. Niektórzy krytycy uważają, że obraz przedstawia Madonnę w chwili zwiastowania.

Oprócz tytułu i łagodnej twarzy na związki z postacią biblijną wskazuje też czerwona opaska we włosach modelki, przypominająca nieco aureolę. Złota aureola nad głową Matki Boskiej symbolizowała jej świętość. Czerwona otoczka na obrazie Muncha odnosi się do miłości i bólu.

Obraz można interpretować jako pragnienie nieśmiertelności. Kobieta jest dawczynią życia, a chwila uniesienia stanowi namiastkę wiecznej szczęśliwości. Najwyższa ekstaza pozwala doświadczyć człowiekowi Absolutu. Niektórzy badacze wskazują też na znaczenie tła, które sugeruje zamknięcie w macicy – jest bowiem obłe, ciasne i bezpieczne.

Podobne tło pojawia się również na innych obrazach Muncha (m.in. „Krzyk”) i oznacza oderwanie od ziemskiej rzeczywistości. W „Krzyku” jest to zanurzenie się w wewnętrznych lękach, w przypadku „Madonny” rozkosz na twarzy kobiety sugeruje raczej połączenie się z Istotą Najwyższą.

Polecamy również:

Komentarze (2)
Wynik działania 5 + 4 =
Czloax
2017-12-05 19:10:42
Szatan popaprał tego "artystę"
Eva
2017-11-30 15:04:57
To zadziwiające, ile lat żył ten artysta...! Ps. https://pl.wikipedia.org/wiki/Edvard_Munch
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01