Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Groteska w Mistrzu i Małgorzacie

Ostatnio komentowane
No!I don't want that!
GiveMeTheBread • 2019-02-16 18:50:08
Gdyby nie prawa socjalne i ekonomiczne korporacje by robiły to co by chciały.
Posthumous Play • 2019-02-16 16:11:14
Not rozumiem... im anderstend
Typowy Anglik • 2019-02-16 14:01:27
zapraszam na youtube kanał szkodziu
miłosz szkolny • 2019-02-16 11:37:52
"...Oprócz tego wprowadził on instytucjonalne mechanizmy związane z prowadzeniem polity...
Pozdro z fartem • 2019-02-16 04:19:45
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Mistrz i Małgorzata” Michaiła Bułhakowa to dzieło, w którym groteska odgrywa bardzo istotną rolę. Wydobywa ona na wierzch absurd totalitarnego świata, a jednocześnie pozwala sobie poradzić z lękiem przed owym zniewoleniem. Co więcej, groteska odgrywa istotną rolę w kreowaniu parabolicznych sensów utworu, a ponadto współtworzy oryginalną poetykę powieści, sytuując ją w obrębie literatury awangardowej. Kategoria ta manifestuje się na kilku poziomach powieści.

Świat przedstawiony

Groteskowej deformacji podlega po pierwsze powieściowy świat przedstawiony. Tradycyjny bieg czasu zostaje zakłócony przez diabelskie sztuczki Wolanda i jego towarzyszy. Dzięki temu np. dyrektor Lichodiejew może w kilka sekund przenieść się z Moskwy do Jałty, a północ, kiedy odbywa się bal u szatana, zostaje zawieszona w swoistym bezczasie. Ponadto zakłóceniu ulegają tradycyjne relacje między przeszłością i teraźniejszością. Historia Jeszuy i Piłata rozgrywa się bowiem równolegle do innych wydarzeń w powieści. Przestrzeń „Mistrza i Małgorzaty” również podlega deformacji. Mieszkanie przy ulicy Sadowej staje się na przykład terenem metafizycznym, w którym odbywa się demoniczne przyjęcie.

Bohaterowie i akcja

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 2 =